Google begint proef behavioural targeting

Google kondigt vandaag een bèta test aan met targeting op basis van interesse op het Google content netwerk en YouTube.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In feite gaat het om twee vormen van behavioral targeting. Een eerste mogelijkheid is advertenties te tonen aan gebruikers die eerder een van de websites in het Google content netwerk of Youtube hebben bezocht. Een gebruiker die bijvoorbeeld een website heeft bekeken die sportkleding aanbiedt, krijgt een paar maanden later banners te zien op andere websites in het Google content netwerk die hem of haar attenderen op de winteruitverkoop.

Naast deze directe vorm van targeting kunnen adverteerders ook advertenties aanbieden aan gebruikers op basis van interessecatogorieën die Google via de browser van gebruiker hiermee in verband brengt. Deze interessecategorieën worden toegewezen op basis van bekeken Youtube video's en op basis van sites die ze in het Google content netwerk hebben bezocht. Als iemand een groot deel van zijn tijd op internet besteedt aan het bekijken van video's van auto's en websites met autorecensies, wordt deze gebruiker geclassificeerd als autoliefhebber. Deze indeling heeft tot gevolg dat hij meer autogerelateerde advertenties aangeboden zal krijgen.

In principe wordt iedere internetgebruiker ingedeeld op basis van interesseprofiel. Om tegemoet te komen aan privacy bezwaren biedt Google wel de mogelijkheid aan om dit profiel aan te passen of uit te schakelen. Dit kan met de Ads Preferences Manager die vanaf vandaag voor iedereen beschikbaar is. Gebruiker kunnen toegang krijgen door het internetadres in hun browser in te voeren.

Een kleine bètagroep van Amerikaanse en Europese adverteerders begint volgende maand met interest based adverteren. Google verwacht dat deze mogelijkheid voor het einde van het jaar volledig beschikbaar zal zijn voor alle adverteerders via het Adwords advertentieprogramma. De eigenaren van websites binnen het Google content netwerk hebben tot 8 april de tijd om hun privacybeleid aan te passen en gebruikers te informeren over het feit dat zij interest-based advertenties aangeboden kunnnen krijgen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie