Lobster lanceert zoekfunctie voor user generated content
De naam Lobster is nog nauwelijks bekend in Nederland, maar dat zou wel eens snel kunnen veranderen. Eind vorig jaar introduceerde het in Londen, toen nog als een marktplaats waar marketeers, digitale bureaus en publishers terecht kunnen voor licenties op het gebruik van user-generated content dat bij Lobster is aangemeld. Inmiddels zet de start-up de volgende stap met een zoekfunctie die gebruikers in staat stelt om te zoeken naar user generated beeld op diverse sociale platforms en daar gelijk licenties aan te vragen. Lobster richt zich in eerste instantie op Instagram en Flickr, terwijl er plannen zijn om uit te breiden naar Twitter, Vine, Facebook en Vimeo.
Sociale netwerken en de noodzaak van ‘Protective Design’
Sociale netwerken hebben een sterke neiging om steeds meer te bieden. Meer deelfuncties voor foto en video, meer third-party applicaties en meer datacapaciteit. Wired signaleert nu een tegenbeweging: sociale diensten die functionaliteit beperken om hiermee de gebruiker betere bescherming te bieden tegen misbruik. Concreet voorbeeld is Snapchat dat onlangs bekend maakte third-party applicaties te gaan weren. Het ephemeral netwerk belooft dat foto’s die zijn verzonden binnen enkele seconden verdwijnen, in de praktijk maken third party ontwikkelaars het echter toch mogelijk om toch foto’s te bewaren.
Ook andere partijen kiezen ervoor om gebruikers niet meer maar minder keuze te bieden, zoals het anonieme netwerk YikYak. In een uitvoerige analyse roept Wired op tot meer aandacht voor ‘Protective Design’; vormgeving die als doel heeft de integriteit van gebruikers te beschermen.
Podcast: het geheim achter de knettergekke groei van Airbnb
Als het gaat over snel groeiende merken, dan komen weinig bedrijven ook maar in de buurt van Airbnb. Welke filosofie ligt er ten grondslag aan deze knettergekke groei? Airbnb’s ‘head of growth’ Jason Bosinoff is in gesprek met HubSpot cmo Mike Volpe in een boeiende aflevering van Hubspot’s The Growt Show podcast. Waarom je beter honderd mensen kunt hebben die werkelijk van je houden, dan duizend die je leuk vinden.
Klik hier voor het downloaden van de podcast in Itunes
Netflix Watch, het slimme horloge dat tijd en plaats doet vergeten
De Apple Watch hield de gemoederen de laatste weken flink bezig. Allemaal leuk en aardig, maar Netflix heeft een smartwach die het werkelijk in zioh heeft om de drager tijd en plaats te laten vergeten. ‘Experience total freedom with the all new Netflix Watch,’ zegt het bedrijf in de toelichting. En daarmee is werkelijk geen woord teveel gezegd, zoals onderstaande video laat zien.