Doodzwijgen of niet?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik lees al bijna een jaar met veel plezier de . Een krant helemaal van deze tijd en een perfecte aanvulling en verdieping van mijn overige intensieve online en offline mediagebruik. Zelden heb ik dus ook commentaar op ze, op steek ik ze zelfs zo nu en dan veren in hun reet. Maar vandaag werd ik teleurgesteld toen ik de krant uit de bus haalde.

Het was eerder deze week al in de publiciteit; “Alle media-aandacht voor de familiedrama’s, leidt tot meer trieste gevallen.�? Potentiële daders worden gestimuleerd door de publiciteit. Daarom vond ik het zo fijn dat nrc.next niet meedeed aan de sensatielust.

Maar dat ze nu vandaag er en zichzelf op de borst kloppen -‘omdat wij het niet doen’ - gaat mij te ver. Sterker nog, vandaag dus een voorpagina en een spread in de krant over familiedrama’s. Dat is bijna meer dan de Telegraaf. Mijn mening en boosheid werd wel wat milder toen ik het las en helemaal toen de toelichting van chef redactie Hans Nijenhuis op verscheen. Maar toch. De is interessant maar hoort niet thuis in de krant maar onder vakbroeders en andere geïnteresseerden.

Want het blijft een interessant vraagstuk dat nrc.next aanstipt. Het eeuwige dilemma voor media; schrijven we erover of zwijgen we het dood. Voetbalhooligans bijvoorbeeld smullen van media-aandacht, er circuleren videobanden met daarop alleen maar beelden van NOS Journaals en Telegraaf-krantenkoppen waarin hun ‘heldendaden’ centraal staan. Als rellen – ook in Ondiep! – doodgezwegen worden, zullen minder jongeren het spannend vinden. Maar ja, kun je dergelijk nieuws doodzwijgen?

Afsluitend even kort door de bocht; wat mij betreft krijgt nrc.next een pluim voor de manier waarop ze destijds berichtte over het familiedrama. En een pluim voor het feit dat ze de discussie bespreekbaar maken. Tot en met uitleg van de hoofdredacteur aan toe. Maar ergens knaagt het. Ze kloppen zichzelf nu iets teveel op de borst. “Kijk eens hoe goed wij wel bezig zijn en de Telegraaf niet.�? Maar ok, het voordeel van de twijfel. Want als je jarig bent, en succesvol, mag je soms best op je eigen borst kloppen.

Samenvatting:
het artikel uit nrc.next van vandaag
de discussie op de nrc.next website
En de toelichting van chef redactie nrc.next, Hans Nijenhuis

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie