De resultaten van de eerste merkcampagnes worden inmiddels zwaar gepromoot door de sales- en marketingorganisatie. Alles lijkt erop dat flink zal worden doorgepakt op advertising. Een logische prioriteit, want dit model ligt immers volledig in lijn met Facebook's strategische doel om het omzet- en marktaandeel in het sterk groeiende mobile advertising segment uit te bouwen. De exploitatiemogelijkheden stoppen echter niet bij advertenties. Welke andere opties liggen mogelijk op tafel?
Abonnement diensten
Abonnementdiensten leveren een stabiele omzetstroom en zijn daarmee aantrekkelijk. Het is echter wel uitdagend om dit vanuit een gratis dienst te doen. De kernvraag hierbij is welke aanvullende waarde kan worden geboden ten opzichte van de gratis versie. Willen Instagram gebruikers extra mogelijkheden? Gaan die extra mogelijkheden om opslag, features of bijvoorbeeld reporting? Zou een enterprise account interessant zijn? Partijen als DropBox, Flickr, en Amazon hebben een deel van hun user base omgezet naar betalende gebruikers, dus waarom zou Instagram niet naar deze optie kijken?
(Local) m-commerce
Location based marketing, tegenwoordig ook wel proximity marketing genoemd, kan op het Instagram-platform heel goed worden toegepast voor verkoop. Dit kan op verschillende manieren. Bestaande branding campagnes (zoals die van Levi's en Ben&Jerry's van vorig jaar november) zouden kunnen worden uitgebreid met een activatie component door een url of #tag aan de post toe te voegen. Een andere implementatie zou een promotiepagina in het account van een bedrijf kunnen zijn dat op basis van locatie aan de feed van de gebruiker wordt toegevoegd. Nog een andere optie is het opnemen van (aangepaste) product feeds van bestaande e-commerce partijen. In combinatie met de locatiegegevens wordt locaal gerichte e-commerce heel goed mogelijk. De sterke toename van locatie marketing technieken (geofencing, beacons, etc.) is een trend die niet aan de revenue chiefs van Instagram voorbij zal gaan.
Verkoop van user data
Instagram's terms of service zitten op het gebied van user data goed in elkaar: er is veel vrijheid. Een voor de hand liggende optie om geld te verdienen is daarom verkoop van user data aan ad exchanges bijvoorbeeld
User generated advertising
De ultieme vorm van native advertising: gebruikers een merk een stem laten geven in de bestaande content stream van het platform. Het lijkt een beetje op het bestaande Photo Contest concept van Instagram, met als grote verschil dat de user voor user generated advertising zou kunnen worden betaald.
Verkoop van user content
Instagram heeft de eigendom van alle content. Met meer dan 50 miljoen foto uploads per dag wordt in hoog tempo een gigantische content database opgebouwd. Interessant voor de pers, uitgevers, modellen bureaus, en advertentie bureaus bijvoorbeeld. De foto herkenning- en analyse software die via acquisities door Facebook wordt aangetrokken zal hierbij goed van pas kunnen komen. Enterprise klanten zouden tegen betaling toegang kunnen krijgen tot een search interface met een onderliggend visueel gedreven algoritme.
Marktplaats
Het gebruik van veel marktplaatsen voor producten is visueel van aard. Gebruikers kunnen nu al heel gemakkelijk hun bestaande e-Bay en Marktplaats gedrag voortzetten op Instagram. Als Instagram hierop inspeelt met specifieke marktplaats features en transactiemogelijkheden is er wellicht een nieuw verdienmodel geboren: de uitgebreide koper- en verkoper kwalificaties worden door het sociale karakter van de dienst namelijk al 'automatisch' afgehandeld. Andersom zouden partijen als Marktplaats en e-Bay een 'deel op Instagram' icoon aan hun sharing opties kunnen toevoegen en een lead- of succes fee aan Instagram afdragen.
Nieuwe modellen betekent nieuwe concurrentie
De hierboven beschreven verdienmodellen hebben natuurlijk allemaal hun specifieke operationele en commerciële uitdagingen en impliceren ook nieuwe concurrentie. Abonnement diensten betekent concurrentie met Flickr, en met m-commerce zou Instagram zich op het terrein van bijvoorbeeld Groupon en mogelijk FourSquaregaan begeven.
Er is een indrukwekkende start gemaakt met de Omnicom-deal en de eerste campagnes lijken vanuit branding oogpunt te werken, maar op termijn zullen aandeelhouders aanvullende omzetstromen uit nieuwe business modellen verwachten. Toenemende concurrentie binnen mobile is hiervoor 1 reden. Daarnaast verwachten aandeelhouders simpleweg dat een bedrijf maximalal rendement op hun investering genereert.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!