Beschermen?
Je kunt ervoor kiezen om je kennis niet te delen, en dus erg gesloten te opereren. Het voordeel hiervan spreekt voor zich... je informatie blijft beschermd achter gesloten deuren. Behalve dan in de gevallen dat medewerkers je verlaten en een nieuwe carrière beginnen bij de concurrent, jouw klanten overstappen naar de concurrent et cetera. Is het tegenwoordig nog wel zo verstandig om je informatie met alle kracht te willen beschermen?
Kennis delen leidt tot kennis winnen
Er zijn onderzoekers die beweren dat kennis delen automatisch leidt tot het opdoen van meer kennis. Immers wanneer kennis wordt gedeeld met iemand anders is de kans groot dat de ander reageert. Deze reactie kan ter aanvulling zijn op je eigen kennis of een kritische kanttekening erachter zetten. In beide gevallen leidt het tot meer kennis, namelijk middels een aanvulling wordt de kennis meer en rijker, en bij een kritische kanttekening wordt ook eens een andere kant hiervan belicht. Dit kan leiden tot meer inzicht e.d. Additioneel, zodra kennis wordt gedeeld betekent dit ook dat degene die de kennis bezat in staat is om de kennis ook daadwerkelijk te delen. Hierdoor begrijpt hij het zelf beter en is het ook gemakkelijker om het te behouden binnen de organisatie, bijvoorbeeld wanneer deze kennis op papier eenvoudig wordt gedeeld.
Kopiëren
In aanvulling van op het delen van kennis kan deze kennis gekopieerd worden. Een interessante theorie over kopiëren kwam ik laatst tegen van Susan Blackmore. Susan geeft aan dat de mens juist door het kopiëren van kennis zich heeft onderscheiden van andere dieren. Daarbij komt dat bij dit kopiëren er vaak wel verbetering aan werden toegevoegd. Oftewel de kennis werd weliswaar gedeeld maar tegelijkertijd ook eigen gemaakt. Door het eigen maken hiervan werd de kennis verder ontwikkeld en dit heeft geleid tot betere kennis.
De concurrent
Je wilt het liefst natuurlijk niet dat je kennis gedeeld wordt met de concurrent en laat staan dat het zelfs gekopieerd wordt. Echter is beschermen vrij lastig zoals voorheen al is besproken. Daarbij is het natuurlijk zonde van de moeite om tegenwoordig je kennis te beschermen tegen de concurrent en is het soms beter om het gewoon te delen. Hiermee bedoel ik niet letterlijk je concurrent opbellen en even alle documenten op de mail te zetten, maar simpelweg niet tevergeefs alle moeite doen om te voorkomen dat je concurrent aan jouw kennis kan komen. Daarbij komt dat kennis delen één is, maar dat het aan de ander ligt om capabel genoeg te zijn om deze kennis ook eigen te maken. En dat is toch juist waar jij jezelf mee onderscheid, niet? Ook kan kennis delen met je concurrent tot profijt leiden. Zo kan de kennis door een mede-expert kritisch onder de loep genomen worden en kan er door deze kritiek of aanvulling nieuw inzicht verschaft worden. Zo kijkt menig bedrijf toch ook wel naar de concurrent om te kijken wat ze daarvan kunnen leren?
Kennis delen
Kennis delen gebeurd tegenwoordig heel veel. Er zijn vele blogs waarop veel kennis en inzicht met elkaar gedeeld wordt om te komen tot nog meer kennis en betere inzichten. Op het moment ben ik nog bezig met het onderzoeken naar de effecten van kennis delen op reputatie en vertrouwen, maar onlangs kwam ik ook dit onderzoek tegen:
Op dit filmpje wordt het onderzoek uitgelegd dat Bart Bronnenberg heeft uitgevoerd in samenwerking met de universiteit van Chicago. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven die iets als eerste doen, hier ook profijt van hebben. Hetzelfde kan volgens mij gelden wanneer er kennis wordt gedeeld. Is dit immers niet waarom het begrip Thought Leadership de laatste jaren zo vaak genoemd is?
Conclusie
Openstaan om je kennis te delen heeft zo zijn voor- en nadelen. Ik zelf denk dat je er goed aan doet om open te staan om kennis te delen, omdat deze hierdoor alleen maar groter en sterker wordt. Daarbij komt dat mensen je hierdoor kunnen zien als ‘eerste’, zoals Bart Bronnenberg laat zien. Ik ben er dan van overtuigd dat dit in je voordeel is. Ook ben ik van mening dat kennis delen vertrouwen uitstraalt en laat zien dat je gelooft in jouw standpunt. Tevens laat dit zien dat je jezelf kwetsbaar durft open te stellen voor reacties van anderen. Ik kijk dan ook uit naar jouw reactie…
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!