De best presterende fashion merken op social media. Fashion Friday #21

Merken en trends.Het wekelijkse Fashion Friday report.

Voorgaande weken gaven we je een wekelijkse uitkomst van ons onderzoek. Deze keer geven we je een overzicht de gehele periode. In de afgelopen weken scoorden elf modemerken beter op social media dan andere met hun creatieve campagnes.

Laten we als eerste een kijkje nemen naar de pieken in interactie: De drie best presterende merken van van de afgelopen weken zijn:

  • Replay
  • G-star Raw
  • Neiman Marcus

De merken kwamen ook het meeste terug in onze wekelijkse artikelen en scoren tot wel drie keer per maand boven het gemiddelde in de markt.



Replay loopt voorop met een verhoging in interactie van wel 880%. Dit dankzij hun samenwerking met FC Barcalona en de laatste campagne met Neymar Jr .

Nederlands modemerk G-star Raw klimt geleidelijk met hun wekelijkse focus op slechts één product en scoort zo een toename in interactie van 340%. Op de tweede plek staat G-star Raw;  een van de meest veelvuldig scorende merken. In drie van de vier weken van ons Social War onderzoek geven wij G-star Raw een eervolle vermelding.


Het Amerikaanse luxe warenhuis Neiman Marcus scoorde twee keer in de  afgelopen maand, met campagnes voor luxe producten die zorgen voor interesse in de producten of op zijn minst het bemachtigen van een proefmonster door de Facebook volgers. De eerste campagne met La Prairie crème begin deze maand was succesvoller dan die aan het einde van de maand met AgrariaHome Luxury Fragrance.

Maar kijken we naar de gemiddelde toename in interactie die deze merken hebben, dan verwisselen deze merken van plek. Alleen Replay en G-star Raw blijven stevig staan op de eerste en tweede plek:

Alle merken hebben een verschillende dynamiek in interactie. Laten we eens kijken naar de beste merken van de afgelopen periode. Bijvoorbeeld, het best presterende van de maand is Replay. Zij hebben grootste toename in interactie in het midden van de maand. Aan het einde van de maand neemt dat langzaam af:

Compleet andersom is het beeld bij het op een na best presterende merk van de maand, G-star Raw. Het bouwt langzaam de interactie op, op een kleine inzakking in het midden van de maand na:

Rapha start met een grote toename in interactie, maar dat neemt aan het einde van de maand af. De campagne van Rapha veroorzaakt een hoop enthousiasme. Mannen wedden op de eindtijd van Liège-Bastogne-Liège. Dit geeft Rapha een sterke toename in interactie:

Van alle modemerken is MS Mode het meest stabiele met hun interactie, geen sterke dalingen en toenames:

Als we kijken naar Lacoste kun je zien dat toename in interactie niet betekent dat ze het gelijk ook het beste presterende merk zijn van de maand. De interactie van het merk blijft nder de 100% die het merk normaal haalt. Het is interessant hoe kleinere merken veel beter online scoren dan de grotere merken met vaak miljoenen volgers op social media. Hier liggen ook voor Nederlandse merken veel kansen.

Laten we de toename in interactie van deze merken bekijken en de hoeveelheid volgers op hun Facebook-pagina:

Wat blijkt uit deze cijfers? Nike en Lacoste zijn de grootste merken op Facebook met hun miljoenen volgers. Nike heeft er meer dan 24 miljoen en Lacoste bijna 14 miljoen. Maar deze merken hebben gemiddeld maandelijks de laagste interacties. Deze merken pieken maar een keer per maand. Hun campagnes geven ze enige interactie, maar het zou zeker beter kunnen met het grote publiek dat ze bereiken.

G-star Raw gooit relatief hoge ogen op Facebook, tot 2 miljoen volgers. Ze vergeten niet om gebruik te maken van social media trends om het publiek te activeren. Het ziet er naar uit dat het aantal volgers van G-Star Raw toeneemt en dat ze ook weten hoe ze hen kunnen activeren.

Replay heeft minder volgers dan Nike, Lacoste, G-star Raw, Neiman Marcus of Harrods. Replay heeft 650.000 likes op hun Facebook-pagina. Maar elke online uiting zorgt voor een enorme activatie van het publiek. Hetzelfde geldt voor Rapha. Met een relatief laag aantal Facebook-volgers (rond de 180.000) is Rapha het op twee na best presterende merk, gebaseerd op de maandelijks gemiddelde toename in interactie. Het maakt niet uit hoeveel volgers je hebt op Facebook. Ook jij kunt beter scoren dan je grootste concurrentie.

Overzicht van Merken&Trends

In het Merken&Trends artikel van maart lieten we zien hoe merken actief alle trends combineren. In afgelopen weken lijkt het dat merken een trend gekozen hebben en die stug blijven gebruiken of er maximaal één aan toevoegen. De meest populaire trend is celebrity marketing, zoals bij Nike, Replay en G-Star Raw. Deze merken kiezen drie verschillende aanpakken voor het inzetten van beroemdheden om hun interactie te verhogen. Na de succesvolle uitvoering door Replay in samenwerking met FC Barcalona, start het Nederlandse Suitsupply een samenwerking met Ajax en scoort daarmee op social media.

G-Star Raw gaat voor ‘product focusing’ en verhoogt constant de interactie met een duidelijke presentatie van een product zonder extra aandacht te besteden aan details en mensen. En dat werkt! Ook Neiman Marcus gebruikt product focussing, maar dan met luxe producten, wat goed werkt voor ze. Neiman Marcus kent z&;n doelgroep en de campagne werkt perfect om de juiste klanten aan te trekken.

Verantwoording: Social War meet de kracht van social media engagement bij meer dan 70 fashion merken. Het meet het actuele aantal fans op Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en YouTube. Daarbij monitoren wij het engagement die merken met hun achterban hebben. Dit betekent dat de kracht, impact en kwaliteit van de verschillende merken gemeten kan worden en de impact hiervan tussen grote en kleinere merken vergeleken kan worden. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie