Alcoholvrij bier maakt een opmars door. De media hebben er de nodige aandacht aan besteed naar aanleiding van het jaarlijkse rapport op www.nederlandsebrouwers.nl. Het toont een groei van 26,8%. Alcoholvrij is uitgegroeid tot een algemeen geaccepteerd en zelfs wenselijke consumptie. Het sluit naadloos aan bij de onbewuste mentaliteit en alledaagse realiteit, die ons voort laat jakkeren door ons huidige gejaagde bestaan. Wie had dat gedacht na het Buckler-debacle veroorzaakt door cabaretier Youp van ‘t Hek.
Buckler-debacle
Even het geheugen opfrissen. De cabaretier deed 31 december 1989 dusdanig veel negatieve uitlatingen over Buckler dat het gevolgen had voor de verkoopcijfers. Uiteindelijk verdween het in Nederland van de markt. Youp introduceerde de term Buckler-lul, waarmee het niet bepaald uitnodigend werd zo’n biertje te bestellen tijdens een avondje stappen.
Jongeren en nul punt nul
Het is inmiddels 27 jaar geleden dat Youp de grap maakte. Dat deed de vraag opkomen in hoeverre jongeren (25-34 jaar) het merk Buckler kennen. Trendbox zocht het voor me uit. Wat bleek: 86% kent het niet. De smaak van alcoholvrij bier is in de tussentijd sterk verbeterd. Drinkers zijn zich er ook meer dan ooit van bewust dat alcohol gevaren kent. Denk onder andere aan alcohol tijdens een zwangerschap en veilig deelnemen aan het verkeer. Maar, ook de bewust gezonde leefstijl die velen er tegenwoordig op nahouden draagt bij aan een groei van het non-alcoholische segment. Het is ook voor bierbrouwers een kans om zich te richten op de niet-traditionelen. Oftewel, de frisdrinkers.
De accelerated stress society
De turbo samenleving kwam op gang rond de jaren negentig. Alles moest sneller, ambitieuzer en er was geen ruimte voor keuzes. Opgeven was er niet bij, men wilde zoveel mogelijk. Een succesvolle baan, kinderen combineren met werk, in shape blijven, een druk sociaal leven, en een opwindende relatie. Multitasken was niet langer iets dat je deed achter je pc, het werd de 24/7 sociale standaard en de gegarandeerde succesformule voor talloze depressies en burnouts. Tel daar het onophoudelijk bijhouden van social media bij op en de gemiddelde mens wordt verzwolgen door een mentale tsunami aan moderne impulsen. De accelerated stress society was een feit.
De overheid en nudging
Nudging wil zeggen mensen geraffineerd een duwtje de goede kant op geven. Denk aan een donorformulier dat wordt voorgelegd ter ondertekening, de default optie is ja. Veel mensen nemen niet de moeite zo’n formulier door te lezen. Ze gaan ervan uit dat de default de meest wenselijke keuze is. Zo’n formulier levert veel meer donors op dan hetzelfde formulier met default nee. De Belastingdienst stelt: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Daarmee associeert men belasting indirect met leuk (als iets leuker is, moet het immers eerst leuk zijn). Ook de succesvolle BOB-campagne bevat nudging componenten. De persoon die zich beschikbaar stelt als BOB, degene binnen de groep die geen alcohol zal nuttigen zodat de groep als geheel veilig thuiskomt, wordt neergezet als populair (beloning). En er is sprake van opbouwende feedback, die als reinforcement dient. Zolang dit gebeurt binnen moreel acceptabele grenzen is het dankbare materie om mee te experimenteren.
De altijd op scherp-samenleving
Terug naar de contouren van de jaren negentig waar zich een markt voor segment 0,0% begon af te tekenen. Er werd onverwacht op de rem getrapt hoewel het bier een welkome gift was gezien de turbulentie waarin de maatschappij verkeerde. Helaas kreeg het segment toen niet de kans om zich te bewijzen, want Youp wandelde onverwacht als een olifant door de alcoholvrije porseleinkast. Jammer want de tijd was rijp voor 0,0%. De cijfers tonen nu een zonnige toekomst voor alcoholvrij. En los van de verfrissende verantwoorde aangename smaak is het ook maatschappelijk een haast noodzakelijk kwaad. Want we moeten meer dan ooit op onze hoede zijn. Aanslagen kunnen elk moment plaatsvinden op de hoek van elke straat, vaste banen worden schaars waardoor ook op de werkvloer ogen in de rug vereist zijn, MKB’ers worden ingehaald door e-commerce, etc. Kortom, de accelerated stress society heeft plaatsgemaakt voor de altijd op scherp-samenleving. En dus is er meer dan ooit behoefte aan drank waardoor je helder blijft. Juist nu. Proost.
Afsluiting marketing en innovatie
Geen bedrijf kan het zich veroorloven de sneller dan ooit veranderende grillige wensen van de consument uit het oog te verliezen. In dit geval was het Heineken productportfolio voldoende toekomstbestendig om het Buckler-debacle te boven te komen. Geldt dat ook voor uw portfolio, ligt daarbij ook een scenario op de plank voor onvoorziene ‘Youp acties’ en in hoeverre is nudging in de plannen meegenomen? Blijf scherp.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!