Consument wantrouwt bedrijfsleven

Overheid, bedrijsleven, non-profitorganisaties en de media kunnen rekenen op weinig vertrouwen van de consument. De daling van dit vertrouwen werd ingezet in 2011 en is niet hersteld in 2012.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit de Trust Barometer, het jaarlijkse onderzoek naar het vertrouwen van 31.000 opinieleiders wereldwijd van .

De personen die hebben meegewerkt aan het onderzoek leggen de schuld voor dit wantrouwen direct bij de leiders, met name in het bedrijfsleven en de overheid. Zowel moreel als operationeel stralen deze leiders weinig vertrouwen uit.

Wereldwijd geloven mensen niet dat leiders de waarheid spreken. Maar nergens is het vertrouwen zo laag als in Nederland. Hier vertrouwt 44 procent van de mensen hun leiders niet.

Slechts een van de tien mensen gelooft dat leiders in het bedrijfsleven en vooraanstaande personen bij de overheid de waarheid spreken als ze worden geconfronteerd met moeilijkheden. Een op de vijf mensen vertrouwt erop dat dergelijke personen misstanden op correcte wijze zal behandelen.

De stagnatie van het vertrouwen in instanties zorgt ervoor dat mensen de traditionele autoriteiten met argwaan bekijken en zich meer richten om de mensen om hen heen. 'Gewone' werknemers krijgen twee keer zoveel credibility als de leidinggevenden in het rapport van Edelman, dit jaar.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie