Ben je in een pessimistische bui? Internet biedt een opium dat je weer even optimistisch maakt. Het duurt zo’n vijftien minuten en wordt aangeduid met drie letters: TED. Deze conferentie met ‘ideas worth sharing’ als motto bestaat sinds 1984 maar bereikte dankzij internet een wereldpubliek. Iedereen heeft weleens een TED Talk doorgemaild gekregen, een filmpje waarin een wetenschapper, ondernemer of kunstenaar een perfect gerepeteerd betoog houdt waar geregeld je mond van openvalt.
Even een moment van lusteloosheid op je werk? Een TED filmpje kijken in de baas zijn tijd is altijd uit te leggen. Dat goldt zeker voor het reclamebureau waar ik vorig jaar werkte. In vrijwel elke presentatie voor klanten kwam een TED Talk voor op een van de slides. Verwijs naar een TED Talk en je laat zien dat je bij bent, een obsessie hebt met innovatie en bevat bent door een onwankelbaar vooruitgangsgeloof. Je blik is internationaal, je belangstelling grenzeloos. Van de uitvinding van een waterzuiverende windvaan voor woenstijnvolkeren tot de gamification van energiebesparing, dankzij TED praat je erover mee. Door het filmpje door te sturen straalt het genie van de spreker ook een beetje op jou af.
Zo democratisch als de gratis internetfilmpjes van TED zijn, zo sektarisch zijn de evenementen. Zusterconferentie TEDx Amsterdam kent inmiddels een mystiek die niet onderdoet voor het boekenbal. Uitnodigingen gaan volgens een ondoorzichtig ballotagesysteem. Mag je erbij zijn, dan ben je definitief toegelaten tot de klasse die al bloggend, ondernemend en borrelend de wereld verbetert. Bedrijven kunnen zich natuurlijk inkopen in deze scene door partner van de conferentie te worden. Ben je niet uitgenodigd? Dan begin je gewoon een eigen TED conferentie.
Nederland kent niet alleen TEDxAmsterdam maar ook TEDxYouth, TEDxTilburgUniversity en TEDxBreda. Het wachten is op TEDxGeertruidenberg en TEDxBasisschoolDeArk. Het merk wordt zo dun uitgesmeerd door al deze afsplitsingen dat verwatering onvermijdelijk is. De oorspronkelijke conferentie kan bogen op sprekers van wereldklasse, de zoveelste copy-cat zal het moeten hebben van een provincialer niveau. Helaas neemt de pretentie niet evenredig af met de kwaliteit.
Ik bewonder TED en heb van talloze TED Talks genoten. Maar ik vraag me af of het fenomeen nog meer uitrekking kan verdragen.
Als reactie op de popularisering van TED heeft een van de bedenkers, Richard Wurman, een nieuwe ultra elitaire ideeënconferentie opgericht, http://www.thewwwconference.com/ genaamd. Kaartjes voor het driedaagse evenement kosten 16.000 dollar, ruim twee keer zo veel als de toegang tot de internationale oerversie van TED.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!