De Amerikaanse omroep CBS introduceert komend kwartaal location-based banner ads op zijn handkanalen Mobile News en Mobile Sports. CBS werkt daarvoor samen met de social mapping-service Loopt, dat de bewegingen van al zijn abonnees registreert. Abonnees van Loopt geven hier toestemming voor, omdat ze zo hun where-abouts automatisch doorgeven aan een voorgeselecteerde vriendenkring. Het gebruik van locatiegegevens ten behoeve van adverteerders vergt aparte toestemming.
Loopt werkt vooralsnog alleen op het netwerk van de telecommaatschappij Sprint en dochter Boost Mobile. De jonge onderneming beweert dat zijn dienst is beproefd door honderdduizenden gebruikers, maar het huidige aantal abonnees wordt geheim gehouden. Loopt wil ook andere Amerikaanse netwerken in zijn dienstverlening betrekken, en kijkt met een schuin oog naar mogelijkheden in Europa (zie interview met Emerce vorig jaar). Dit jaar verwacht de onderneming een groter bereik te realiseren, en in de New York Times meldt oprichter Sam Altman reeds optimistisch dat eind 2008 maar liefst 50 miljoen mobieltjes in staat kunnen zijn locatiereclame te ontvangen. Loopt heeft begin dit jaar zijn location-feed opgenomen in een apart developer-program waarmee ook andere ontwikkelaars locatiediensten kunnen ontwikkelen voor die 50 miljoen potentiële gebruikers.
De samenwerking met CBS levert een interessant nieuw business-model op voor location-based advertising. Loopt levert hier immers de locatie- en eventueel zelfs andere gegevens van zijn abonnees aan een content-provider, die op zijn beurt advertenties toevoegt aan het nieuws. Niet Loopt maar CBS moet adverteerders vinden die met proximity marketing willen experimenteren. Dat levert deze dienst van Loopt extra aandacht op (en toegang tot de grote adverteerders die reeds met CBS werken), dus waarschijnlijk gaan de revenueën grotendeels naar CBS.
"Location-based advertising is de sweetspot in mobiele marketing," vertelt Cyriac Roeding, executive vice-president bij CBS Mobile, aan ClickZ. "Mobiele reclame wordt nu een echte business. Wij praten met de grote merken over meer serieuze budgetten. Alleen moeten we het proces van media-buying nog vereenvoudigen. Mediabureaus zouden in staat moeten zijn om ruimte te boeken met een simpel telefoontje." De handkanalen van CBS registreerden in het laatste kwartaal van vorig jaar 5 miljoen unieke bezoekers en 75 miljoen pageviews.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!