CBS experimenteert met proximity marketing

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Amerikaanse omroep CBS introduceert komend kwartaal location-based banner ads op zijn handkanalen Mobile News en Mobile Sports. CBS werkt daarvoor samen met de social mapping-service , dat de bewegingen van al zijn abonnees registreert. Abonnees van Loopt geven hier toestemming voor, omdat ze zo hun where-abouts automatisch doorgeven aan een voorgeselecteerde vriendenkring. Het gebruik van locatiegegevens ten behoeve van adverteerders vergt aparte toestemming.

Loopt werkt vooralsnog alleen op het netwerk van de telecommaatschappij Sprint en dochter Boost Mobile. De jonge onderneming beweert dat zijn dienst is beproefd door honderdduizenden gebruikers, maar het huidige aantal abonnees wordt geheim gehouden. Loopt wil ook andere Amerikaanse netwerken in zijn dienstverlening betrekken, en kijkt met een schuin oog naar mogelijkheden in Europa (). Dit jaar verwacht de onderneming een groter bereik te realiseren, en in de meldt oprichter Sam Altman reeds optimistisch dat eind 2008 maar liefst 50 miljoen mobieltjes in staat kunnen zijn locatiereclame te ontvangen. Loopt heeft begin dit jaar zijn location-feed opgenomen in een apart waarmee ook andere ontwikkelaars locatiediensten kunnen ontwikkelen voor die 50 miljoen potentiële gebruikers.

De levert een interessant nieuw business-model op voor location-based advertising. Loopt levert hier immers de locatie- en eventueel zelfs andere gegevens van zijn abonnees aan een content-provider, die op zijn beurt advertenties toevoegt aan het nieuws. Niet Loopt maar CBS moet adverteerders vinden die met willen experimenteren. Dat levert deze dienst van Loopt extra aandacht op (en toegang tot de grote adverteerders die reeds met CBS werken), dus waarschijnlijk gaan de revenueën grotendeels naar CBS.

"Location-based advertising is de sweetspot in mobiele marketing," vertelt Cyriac Roeding, executive vice-president bij CBS Mobile, aan . "Mobiele reclame wordt nu een echte business. Wij praten met de grote merken over meer serieuze budgetten. Alleen moeten we het proces van media-buying nog vereenvoudigen. Mediabureaus zouden in staat moeten zijn om ruimte te boeken met een simpel telefoontje." De handkanalen van CBS registreerden in het laatste kwartaal van vorig jaar 5 miljoen unieke bezoekers en 75 miljoen pageviews.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie