Bewuste consumenten houden van opruimen

Conscious consumers worden ze wel genoemd, of bewuste consumenten, die zagen aan de poten van onwillige fabrikanten. Ze zijn allergisch voor een tomeloos gebrek aan duurzaamheid, gezondheid, verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Op kleinschalige en persoonlijke wijze nemen ze initiatief om veranderingen te bewerkstelligen. Gelukkig zijn er marketeers die ook de kansen zien.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Plastic soep
Er drijft een hoeveelheid in de oceaan die de omvang heeft van twee keer de Verenigde Staten. Steeds meer mensen weten dat en vinden dat het tijd is om onze manier van consumeren en produceren aan te passen. Alina Nubé schreef een boek over haar consumptiegedrag, . Daarin beschrijft ze de stap die ze maakte van shopaholic naar bewuste consument en hoe ze afstand deed van de keuzestress van de consumptiemaatschappij.

Mooi van nature
is fooddesigner en werkte voor opdrachtgevers als de Bijenkorf, Hak en Honig. Als zij een appel van onder een boom vandaan haalt, vindt ze die, met butsen en bruine plekken, mooi van nature. Haar filosofie is: als we de natuur accepteren zoals die is, is er eigenlijk geen afval meer. "We vinden afval te vanzelfsprekend want een restaurant gooit gemiddeld een derde van het eten in de afvalbak. En de consument ongeveer 10-15%, dat zijn we vanzelfsprekend gaan vinden. Van afval als voedsel loopt het water me niet in de mond, maar wel bij ," vindt Gruijters.

Afvalbak
Consumenten zijn allergisch geworden voor berichtgeving over bedrijven die de wereld zien als een afvalbak. Hennes & Mauritz werd via Twitter hevig bekritiseerd. In verscheen een artikel waarin stond dat kledingstukken die niet via de kassa het pand verlaten, vernietigd en weggegooid worden. betuigde spijt en kondigde aan voor de lentecollectie gebruik te gaan maken van gerecyclede materialen.

Schonere planeet
Veel bedrijven leren hun les door dit soort consumentenacties. Hun houding is defensief en afwachtend. Andere partijen zien geen bedreigingen maar kansen en nemen zelf het initiatief. Een van de inmiddels vele voorbeelden is het van . Dit plan is een wereldwijd initiatief om te besparen op water, afval, CO2-uitstoot en het gebruik van milieubelastende grondstoffen. is een twee keer geconcentreerder vloeibaar wasmiddel. Er is dus minder wasmiddel nodig, maar ook minder plastic voor de verpakking en minder energie bij productie en distributie. Dat levert duurzame winst op voor mens, milieu en maatschappij.

Goed Boek
Trendwatchers Hilde Roothart en Irene Ras deden onderzoek naar maatschappelijke innovatie bij consumenten en producenten, burgers en bedrijven. Ze ontdekten dat er talloze initiatieven en projecten zijn die een beeld geven van een hoopvolle toekomst. In ;Goed Boek&;">'Goed Boek' beschrijven zij tien kansen die marketing- en communicatieprofessionals inspiratie kunnen bieden.

Bewust is één van de tien kansen uit Goed Boek. Wat is jouw kans voor een betere toekomst?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie