Premium

'Albert Heijn gaat Delhaize echt niet blauw verven'

Supermarktenexpert Gerard Rutte over de eventuele fusie van Ahold en Delhaize Group.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat eerder al rondzong door de wandelgangen, werd vanochtend bevestigd: supermarktconcern Ahold is in gesprek met Delhaize Group over een mogelijke overname. 

Analisten geven de overname een goede kans van slagen, mede omdat de twee supermarktmerken samen een grote inkoopmacht hebben en na de fusie toetreden tot de vijf grootste supermarktconcerns ter wereld. De verhoudingen zijn dan ook sinds eerdere onderhandelingen in , waardoor Delhaize met een overname door Ahold-concurrent Colruyt kan inhalen als marktleider van onze zuiderburen.

Groeistrategie versnellen

Volgens Gerard Rutte, , wil Ahold met de toekomstige fusie vooral zijn groeistrategie versnellen. Rutte: ‘Ik voorspelde begin dit jaar al dat Ahold een poging zou ondernemen om Carrefour over te nemen. Uiteindelijk blijkt Ahold zijn pijlen niet te richten op Carrefour, maar op Delhaize. Met deze keten gaat het ook niet zo goed. Ze hebben met hun luxeproductenstrategie last van concurrentie van supermarkten die meer inzetten op de basisboodschappen. Delhaize kent wel eenzelfde formule als Albert Heijn, met als verschil dat Albert Heijn goedkoper en efficiënter is.

&;Het is echter nog een flinke operatie om het productassortiment van Albert Heijn ook te vertalen in het Frans taal. Ook daar kunnen ze goed de expertise van Delhaize voor gebruiken. Natuurlijk is België maar een kleine markt, maar naast de voordelen van schaalvergrotingen en een betere inkooppositie worden beide partijen van een - eventuele - fusie sterker.&;

Wat kan de nieuwe marketingpositionering worden?
Rutte: ‘Ze gaan Delhaize echt niet blauw verven. In feite gaan ze hetzelfde doen als wat Jumbo in Nederland doet. Albert Heijn is al aanwezig in België, maar nu nog met enkele franchises. Het probleem van de groei in België is dat de vakbonden daar sterker zijn, en een groei via een franchisestructuur daardoor duur en langzaam is. Met Delhaize kan Ahold inzetten op een meer filiaalstructuur gedreven groei, met als voordeel dat Ahold onder andere geen ondernemersloon hoeft te betalen.’

Gaat Ahold met de overname van Delhaize zich meer aan de bovenkant van de markt richten – lees de meer luxere producten – omdat Lidl en Aldi de onderkant beheersen?
Rutte: ‘Nee, dat denk ik niet. De beweging die je ziet is dat de Albert Heijn, net als de Plus en Vomar kijken naar het grootste gevaar: de basisboodschappen. Die worden weggepikt door Aldi en Lidl, je kunt ze daar prima kopen tegen een lage prijs. De meeste supermarktmerken proberen er dan ook voor te zorgen dat ze de basisproducten zo goedkoop mogelijk in de markt kunnen zetten, zodat ze de grootste marge kunnen verdienen aan de bovenkant, het liefste met eigen merkproducten.&;

Dus we gaan geen Delhaize-producten in Nederland zien?
Rutte: ‘Albert Heijn zal niet dezelfde fout maken als Delhaize door zich voornamelijk op de luxere producten te richten. In Nederland zullen we er niets van merken en in België zullen ze meer Albert Heijns open. Het voordeel van de Belgische markt is dat Albert Heijn daar nog bekend staat als een disrupter, iets wat in Nederland onmogelijk is. Daardoor kunnen ze in België meer experimenteren en ook leren van de succesvolle concurrent van Delhaize, Colruyt. Die hebben hun hele winkel uitgekleed en bieden toch een vol assortiment. Het is eigenlijk een A-merksupermarkt met discountprijzen. Daar kan Albert Heijn nog wat van leren.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie