Naast merken als de iPhone en Apple staan ook andere zogenaamde 'badge items' in de top 10 van de meest unieke merken. Dit zijn producten die een identiteit uitdragen naar anderen zoals gsm, schoenen, kledij of drankjes die je buitenshuis gebruikt.
Maar hoe kunnen merken vandaag nog uniek zijn in een wereld waarin de concurrentie binnen een paar maanden innovaties kopieert of campagnes imiteert? 'Het komt er vaak op neer dat ze hun merk opbouwen rond een unieke waarde of kijk op de wereld eerder dan rond het product zelf', zegt Joeri Van den Bergh van InSites Consulting. 'Uniekheid van een merk moet je eigenlijk in een paar woorden kunnen samenvatten. Voor Apple is dat ‘design’ en ‘gebruiksgemak’. Zowel Diesel als Levi’s wordt door ongeveer 1 op 3 van de Nederlandse jongeren als uniek gezien terwijl het alle twee jeansmerken zijn. Maar voor Levi’s staat die uniekheid gelijk aan betaalbare kwaliteit met een traditie, terwijl Diesel staat voor karakter, persoonlijkheid en stijl', aldus Van den Bergh.
De uitkomst is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek dat door InSites Consulting, uitgevoerd werd onder 4.065 respondenten tussen 15 en 25 jaar (Generatie Y) uit 16 landen: de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Indië, China, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Polen, Roemenië, Italië, Spanje, Nederland en België. De steekproef is representatief voor de Gen Y-bevolking van elk land.
Klik hier voor het volledige onderzoek.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!