Zij werden alle drie genomineerd voor de wijze waarop zij het afgelopen jaar in staat zijn geweest een maatschappelijk onderwerp op de agenda van politiek en samenleving te zetten. Tijdens het Issuecongres 2014 op 27 januari 2014 wordt bekendgemaakt wie de Issue Award 2014 krijgt.
De Issue Award is een initiatief van De Issuemakers, die via deze prijs het agenderen van maatschappelijke onderwerpen zichtbaar wil maken en wil belonen. De Award wordt dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt.
Plofkipcampagne
In eerdere jaren ging de Issue Award naar Oxfam Novib (2010) voor hun campagne De Groene Sint, naar Youp van ’t Hek (2011) voor zijn campagne tegen klantonvriendelijke helpdesks, naar de pleegouders van Mauro (2012) voor de lobby rondom Jonge Asielzoekers en naar Stichting Wakker Dier met de plofkipcampagne (2013).
De winnaar ontvangt een symbolische prijs, genereert publiciteit en krijgt de mogelijkheid om zijn of haar issue extra te profileren.
30 issues
De drie genomineerden zijn door de jury gekozen uit een lijst van meer dan 30 issues die het afgelopen jaar in de publiciteit zijn geweest. Het betreft issues die door Nederlandse organisaties op de kaart zijn gezet. Internationale issues zoals de campagne van PETA tegen het gebruik van angorawol in de kledingindustrie en het aankaarten van de spionageactiviteiten van het NSA door Edward Snowden, kwamen niet in aanmerking voor de Issue Award.
Jury
De jury voor de Issue Award 2014 bestaat naast juryvoorzitter Frits Wester uit Marjan Olfers, Henk Kraima, Jeroen Hellenberg, Jan Schinkelshoek en Bernd Damme.
De issues die in aanmerking komen voor de Issue Award zijn er in geslaagd in 2013 een issue op de maatschappelijke of politieke kaart te zetten. De jury lette bij haar selectie op criteria als maatschappelijke impact, relevantie, ondervonden weerstand, originaliteit en persoonlijke drive.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!