Door: Bas Welling
Elke maand ben ik in deze blog op zoek naar reclame die er tussenuit springt. Het werk dat zich door mijn human spamfilter wringt. Deze maand hoefde ik niet ver te zoeken want als kersvers ADCN-lid deed ik mee aan de ledenjurering en keek ik trouw alle inzendingen. Tijd voor een blik op de ADCN toppers, met dank aan de nieuwe, onbeperkte toegang tot alle online cases.
Eerst even wat cijfers. Bijna een kwart van de 785 inzendingen is genomineerd. DDB & Tribal Amsterdam spant de kroon: 35 nominaties met ‘slechts’ 50 inzendingen. TBWA\NEBOKO is met 29 nominaties een goede tweede, maar had daar 68 inzendingen voor nodig. Qua efficiency is LEMZ koploper: met 5 inzendingen behaalde het 7 nominaties. Dan de grote afwezigen op de nominatielijst die wat mij betreft meer verdiend hadden: KOKORO voor Trouw, de 40-dagen-vasten-actie van Buutvrij, Fitzroy met Doritos en de Get-it-done actie van this, that & the other.
Maar dan: welke cases zijn de favorieten? Statistisch gezien KLM Space en Hi #morecrap, met respectievelijk 7 en 5 nominaties. Op gepaste afstand gevolgd door Triodos, Heineken Ignite en Nitrocharge. Inderdaad stuk voor stuk bijzondere cases, maar aantallen nominaties zeggen niet alles, want die zijn immers ook gebaseerd op het aantal keren dat die case ingezonden is.
Wat mij betreft zijn de favorieten voor de hoofdprijzen een aantal cases die ‘slechts’ 2 of 3 nominaties hebben. Zo vind ik het Budget Bejaardentehuis van Delta Lloyd een perfect uitgevoerde hoax, KitKat's Have a Seat de leukste buitenreclame van het jaar en is NewBeTV's Max en Billy's Drill Machine Girl mijn outsider voor de geïntegreerd categorie. Deze case werd deze week ook voor de Digital Emmy's genomineerd. Maar mijn 3 grootste persoonlijke favorieten zijn de volgende cases, van brons naar goud:
3. Eurovisie Anouk – Centraal Beheer Achmea – Pool Worldwide
De perfecte inhaker, geniaal geseed en iedereen is erin gestonken. En één van de bestbekeken online films van 2013.
2. Amnesty International - Amsterdam Mensenrechtenvrij – BVH
Ik krijg hier een grote glimlach van op m’n gezicht, de omdraaiing is tot in de perfectie uitgevoerd. Super symphatiek en effectief. Bekijk vooral de casefilm even voor het volledige plaatje.
1. Terre des Hommes – Sweetie - LEMZ
De absolute topfavoriet. Ze kunnen bij LEMZ wel alvast een kastje kopen voor hun tweede Grand Prix in 3 jaar. Met het boek ‘Advertising can heal the world’ legden ze de lat hoog voor zichzelf, maar met deze case maken ze die verwachtingen volledig waar. Dit is geen reclame meer, dit is wereldverbeterend werk met datgene waar reclamemakers goed in zijn: reuring creeëren. Omdat LEMZ de case claimde op de dag waarop de ADCN jury samenkwam (dat was vast geen toeval), kan deze case ook de jury onmogelijk zijn ontgaan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!