Jaarlijks 4,6 miljard euro aan voedsel weggegooid
Nederlandse consumenten gooien ieder jaar voor ongeveer 2,6 miljard euro aan voedsel weg. Dat is ruim 155 euro of 50 kilo per persoon per jaar. Volgens het Voedingscentrum staat dat gelijk aan 20 zakken aardappelen, 80 hele broden of 300 bananen. Naar schatting verspillen producenten, tussenhandel, horeca en supermarkten nog eens 2 miljard euro aan goed voedsel. Zonde.
Ten minste houdbaar tot
Al sinds 2007 vindt jaarlijks op 16 oktober Wereldvoedseldag plaats. Voor marketeers is dit een uitgelezen kans om initiatieven te initiëren die inhaken op het wereldvoedselvraagstuk. Naar aanleiding van de Wereldvoedseldag stelde de ChristenUnie dit jaar dat de wetgeving rond voedselhoudbaarheid in Nederland te streng is. Het houdbaarheidsaspect speelt in de hele bedrijfsketen een belangrijke rol bij het voorkomen of verminderen van voedselverspilling. Om te voorkomen dat voedsel vanwege de houdbaarheidsdatum wordt weggegooid, terwijl het voedsel eigenlijk nog prima te consumeren is, pleit de partij voor het vermelden van een productiedatum voor producten als aardappelen, rijst of pasta.
Technologie verbetert houdbaarheid
Technologische innovaties spelen eveneens een belangrijke rol en kunnen bijdragen aan het verbeteren van de houdbaarheid van voedsel. Een voorbeeld is de UHT behandeling en aseptische afvultechnologie die het bedrijf waar ik werk - Tetra Pak - in de jaren zestig ontwikkelde. Deze technologie maakte het mogelijk om producten na een zeer korte verhittingsstap steriel af te vullen zonder conserveringsmiddelen toe te voegen, waardoor de houdbaarheid substantieel verbeterde. Destijds was dit een significante stap voorwaarts om producten beter houdbaar te maken die vandaag de dag nog steeds wordt toegepast. Een recenter voorbeeld is de Pasteur Sensor tag waarmee de keten van versproducten efficiënter wordt aangestuurd. Deze tag geeft aan waar het verse product vandaan komt, onder welke omstandigheden het is vervoerd, en nog belangrijker: wat de werkelijke houdbaarheid is. De verwachting is dat de tag ook consumenten toegevoegde waarde biedt omdat het de 'intelligente koelkast' en 'smart online plannen en bestellen' mogelijk maakt.
Kleinere verpakkingen beperken verspilling
Naast technologische ontwikkelingen kunnen ook innovaties bijdragen aan het onnodig weggooien van voedsel. De laatste jaren zien wij een toename in consumptie van on-the-go eten en drinken. Consumenten hebben steeds vaker behoefte aan kleine portieverpakkingen. Doordat consumenten de kans krijgen om een kleinere verpakking aan te schaffen, wordt het risico beperkt dat het restant in de koelkast ligt te bederven of direct wordt weggegooid.
Recycling van afgekeurde producten
Een andere methode om de houdbaarheid van voedsel te verlengen is door het inrichten van recyclingcircuits. Tomaten die door de groothandel worden afgekeurd voor de supermarkt, hoeven niet te worden weggegooid, maar kunnen weer worden gebruikt in andere producten. De gazpacho van Too good to waste is daar een mooi voorbeeld van. Maar in alle gevallen hebben we de consumenten nodig. Die moet af van het idee dat je eten zo gemakkelijk weg kunt gooien en moet beter opletten wat hij in huis haalt en hoe lang het daar houdbaar blijft. Vooral waar het verse en bereide producten betreft. Als u ideeën heeft hoe we aan dat verbeterde bewustzijn een positieve bijdrage kunnen leveren hoor ik dat heel graag van u. Misschien kunnen we daar samen meer aan doen.
Birgit Kamp, Marketing Manager van Tetra Pak Benelux
Noot: de in deze blog weergegeven meningen zijn strikt persoonlijk en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs de visie van mijn werkgever.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!