Wat heb je eigenlijk aan een Effie? (5)

5x5 vragen aan oud-Effie winnaar Hans Veldhorst van Ogilvy.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1. Wat heeft het winnen van een Effie voor jouw bureau betekend?
Het winnen van de Effie heeft, tezamen met het winnen van de Grand Prix in Cannes, ons erkenning gegeven voor zowel creativiteit als effectiviteit, aansluitend bij onze wereldwijde Twin Peak strategy. Voor Ogilvy & Mather Amsterdam heeft dit een zeer positieve aantrekkingskracht gehad op klanten, de markt en creatief top talent.

2. Wat was de kracht van jouw case?
Gebruik van een sterk human insight: de mooiste woorden worden gesproken als iemand overleden is. Zonde eigenlijk, waarom zou je die woorden niet uitspreken als degene voor wie ze bestemd zijn nog vol in het leven staat. Waarom wachten met iets moois zeggen als het ook vandaag kan.

Daarnaast lag de kracht in de impactvolle executie, als platform waar mensen betrokken konden raken en de boodschap zelf uit konden dragen. Met een onomstotelijk commercieel en merkresultaat als gevolg.

3. Welke tips heb je voor inzenders van dit jaar?
- Schrijf een verhaal in plaats van losse antwoorden op de vragen. Het geschreven deel van de case moet net zo goed storytelling zijn als de casefilm.
- Wees glashelder over de relatie tussen de doelstellingen, de opdracht en het uiteindelijke creatief werk.
- Laat zien wat de campagne echt opgeleverd. Wat was de ROI van de marketingcase?

4 En wat moeten inzenders absoluut niet doen?
Verzanden in resultaten die niet daadwerkelijk gedragsveranderingen of commercieel resultaat te weeg hebben gebracht.

5. Welke Effie case vind je het sterkst tot op heden?
Triodos: volg je hart, gebruik je hoofd. Maatschappelijk relevant, onderscheidend, laat zien dat klein en duurzaam ook commercieel interessant kan zijn.

Dit was , dit , dit  en in deze serie van vijf korte interviews.

Tot kunnen adverteerders en bureaus hun cases inzenden om mee te dingen naar de EffieAwards 2015 van BVA en Vea.

De EffieAwards worden dit jaar op 13 oktober uitgereikt tijdens het door Adfo Groep, Vea en BVA gezamenlijk georganiseerde  in het Concertgebouw te Amsterdam aan het Museumplein. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie