Er kleven nog wel wat problemen aan internet via de mobiele telefoon: de traagheid, het kleine schermpje, de vragen omtrent loyaliteit en betaling, de geringe beschikbaarheid van de WAP-telefoons. Een kortdurende hype, meent Meteo Consult directeur Harry Otten, één van de sprekers op het nationaal WAP congres dat Retail One organiseerde. ‘Als je nu niet begint ben je dadelijk te laat,’ is juist de overtuiging van HP-consultant Frits Nolet. Chriet Titulaer verwacht geen mislukking, maar ook geen doorslaand succes.
Het bescheiden aantal congresbezoekers, zo’n zestig, was volgens spreker Chriet Titulaer wel een indicatie van wat WAP betekent en gaat betekenen. ‘Ik geloof wel dat het een toekomst heeft, maar slechts voor 5 procent van de mobiele telefoongebruikers. Boven die 5 procent zullen we nooit uitkomen. Het is zowel onderschat als overschat.’ Otten was negatiever: het is duur want je moet constant verbonden zijn en graphics zijn onpraktisch.
Marketingfout
Wat met WAP kan, kun je ook met SMS. Maar het ergste is volgens Otten de marketingtechnische fout: ‘In feite zeg je tegen de consument die net een GSM heeft aangeschaft: u heeft een verkeerde keuze gemaakt.’ Bovendien is hij niet te spreken over de kwaliteit van de content. ‘Als dat niet verandert stort sowieso alles in elkaar.’
Extra kanaal
Maar de overige geluiden waren vooral positief. ‘Het draait niet om WAP maar om mobiele e-business,’ zei Robin van Kralingen, project manager mobile e-business bij Cap Gemini. ‘WAP is maar het begin van een groeipad, het kan inderdaad nog bijna niks, maar het is maar een protocol. We moeten ons richten op de big picture.’ Zijn advies luidde dan ook om zo vroeg mogelijk ervaring op te doen, diensten te bouwen die logisch en nodig zijn (een bank hoeft geen weerbericht aan te bieden), uit te gaan van de ervaring die er al is, waarde toe te voegen op het gebied van gemak, gewin en genot, en multi device te denken, dus WAP als extra kanaal te zien. ‘Problemen krijgen bedrijven die nog niks aan internet hebben gedaan,’ voorspelde van Kralingen. ‘Want voor wie daar wel mee bezig is, is het alleen een kwestie van nog een kanaal toevoegen.
Kleine pagina’s
Gabriel Troostwijk (25), directeur van Twigger International, een internetbedrijf dat overal toegang tot je e-mail biedt, noemde WAP ‘een nieuwe manier om naar internet toe te gaan, met alleen nog wat obstakels.’ Maar, zo zei hij ‘er is een nieuwe doelgroep op komst, die wel een mobiele telefoon heeft maar geen pc.’ En zo heel moeilijk is het volgens hem ook allemaal niet, alles wat je hoeft te doen is je interface van html naar wml overzetten , de data per scherm beperken (dus: kleine pagina’s want het is nog langzaam) en je pagina’s geschikt maken voor verschillende telefoons (wat te vergelijken is met je webpagina’s geschikt maken voor verschillende browsers, en wat veel werk is!). Twigger heeft het een paar dagen gekost om zichzelf geschikt te maken voor WAP.
Broker
Hewlett Packard consultant Frits Nolet presenteerde HP’s E-Speak, een ‘broker’ die het inroepen van dienstverlening op internet vergemakkelijkt. Met de technologie van E-Speak kun je een vraag stellen zoals ‘Ik wil een reis maken naar San Francisco’ en wat eigenschappen waaraan die reis moet voldoen, en vervolgens zoekt het programma er een aantal dienstverleners bij.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!