Waarom zou je in vredesnaam naar Breda gaan?

Breda is al een poosje stuurloos als het gaat om citymarketing.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik woon in Breda, voorheen de stad van de beeldcultuur. Sinds een week is de stad bestuurloos.

Het bestuur is namelijk gevallen over een discussie over twee musea. Daar valt van alles over te zeggen, vanuit allerlei perspectieven, en dat wordt dan ook veelvuldig gedaan. Maar over dat bestuur en de musea maak ik me niet zoveel zorgen. Er komt na de zomer wel weer een nieuw bestuur. En die musea? Ach ja, die musea…

Ik vind het veel zorgwekkender dat Breda al een poosje stuurloos is als het gaat om haar eigen positionering, propositie en communicatie, of zo je wil: de citymarketing.  

Relevante dingen voor de mensen
Ik werd getroffen door een stuk van Edine Wijnands, journalist bij BNDeStem. In haar artikel biedt ze een eenvoudig probleem voor een complexe discussie. In de kern komt haar betoog neer op: houd op met alle geouwehoer en ga gewoon mooie dingen doen voor de mensen. Richt je op activiteiten waarvan mensen binnen en buiten Breda zeggen: ‘Wow, daar moet ik naartoe!’ Een communicatiemens zou zeggen: ‘Zorg dat je relevant bent en relevante dingen doet’.

Done is better then perfect
Ik werd door dat stuk getroffen omdat ik in Breda woon, maar ook omdat ik bij organisaties vaak hetzelfde zie gebeuren. Onlangs nog: een opdrachtgever wil zijn visuele identiteit en zijn communicatie perfect op orde brengen. Met nadruk op ‘perfect’. Het proces duurt (veel te) lang. In de tussentijd draait de wereld door en wordt alles wat we ontwikkelen continu achterhaald door voortschrijdend inzicht. Ik las ergens: ‘done is better than perfect’. En dat geloof ik ook: hop, stappen zetten, aan de bak!

Simpelweg te ingewikkeld
Idealiter zou je eerst heldere keuzes maken over kernwaarden, propositie en positionering. Je zou een visuele identiteit ontwikkelen en wellicht een meerjarige campagne. En dat alles zou je vast willen leggen in bestuursbesluiten zodat het bestuurlijk gedragen wordt. Maar soms gaat dat niet, is het simpelweg te ingewikkeld.

Op de trommel slaan
Breda lijkt vooral (al heel lang) op zoek naar wat zou kúnnen zijn. Misschien is het goed om eens te kijken naar wat ís. Breda heeft de wereld aan goede horeca en fijne terrassen. Het is een prachtige winkelstad. En in Breda is nogal wat te doen op het gebied van evenementen en festivals. En ten aanzien van dat laatste: Breda beschikt over een enorm regiment aan vrijwilligers die met vereende krachten, en met hart en ziel, prachtige dingen doen voor de stad en de wijde omgeving. Laat de stad het dáár eens over hebben. Nee, niet in de vorm van gesprekken, overleggen en discussies, maar in de vorm van reuring, op de trommel slaan, van je laten horen.

Hop, aan de bak!
Je kunt het over citymarketing hebben, over contentmarketing, over campagnes. Je kunt op zoek gaan naar compromissen en consensus. Dat blijkt allemaal heel lastig in Breda. Laat de stad gewoon wat gaan doen. Ontsluit wat er is en laat het zien. Reken maar dat dat beter werkt. En met een beetje mazzel komt er op een gegeven moment iets boven drijven. Iets waarvan iedereen zegt: dát is Breda. Dat zou mooi zijn… 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie