Vergeet je aannames over jongeren en financiën, Gen Z wordt volwassen

Ondanks uiteenlopende aanpak van geldzaken streven millennials naar hetzelfde doel: financiële zen.

De financiële zen van jongeren

Alle verwachtingen die je hebt over jongeren en hun financiële zaken kunnen de prullenbak in. De Generatie Z wordt volwassen en bij dit volwassen leven hoort een nieuwe omgang met geld. Jongvolwassenen hebben al best wat moeten incasseren, zoals de coronacrisis, de woningnood en de huidige inflatie. Sommigen hebben het zelf ervaren en anderen hebben hun ouders zien struggelen.

Deze stressvolle realiteit zorgt ervoor dat 60% van Generatie Z zegt liever te sparen voor later dan hun geld direct uit te geven. Hierbij komt het feit dat 62% denkt nooit hun financiële doelen te kunnen halen met enkel een baan. 

Financiële zen 

Deze inzichten haal ik uit gesprekken die we de afgelopen tijd voerden met jongeren van 16 - 29 jaar over hun omgang met geld. We spraken over verwachtingen, waar ze waarde aan hechten en wat hun behoeften zijn op financieel gebied. Ook hielden we een onderzoek onder 100 jongeren. Dit leverde interessante inzichten op

Hetzelfde streven, andere aanpak
Hetzelfde streven, andere aanpak

Om te beginnen met de vraag wat jongeren willen in hun financiële leven. In principe streven ze naar één en hetzelfde ding: financiële zen. Maar, waar de één deze zekerheid zoekt in sparen en een 9-tot-5 baan te hebben, probeert de ander dit te realiseren door eigen baas te zijn of te investeren in nieuwe waarden zoals de crypto.

Want waar 66% zegt liever geld te sparen voor later dan het nu te besteden, ziet 55% een minder traditionele manier van geld verdienen zoals een social media carriere als minstens even effectief voor financiële zekerheid. De aanpak is dus erg gepolariseerd te noemen.

Maar waar ze het wel over eens zijn, is dat zelfontwikkeling op één staat. 91% geeft aan dat dit in hun werk voor hen minstens even belangrijk is als het maken van professionele stappen. De verwachtingen van deze idealistische generatie richting werkgevers zijn dan ook hoog. Voor 85% is het essentieel dat de idealen van hun werkgever in lijn staan met hun eigen idealen. Als deze match ontbreekt zijn ze zo weer vertrokken.

Green hedonism and social banking
Green hedonism and social banking

(L)earning money

58% geeft aan sterke behoefte te hebben aan meer tools om inzicht te krijgen in hun eigen financiële situatie en mogelijkheden. Interessant, want ditzelfde percentage geeft aan financieel advies vooral bij ouders te zoeken. Waar ze qua werk erg dus goed weten wat ze wel en niet willen, komen ze in de knoop als het gaat om wat er uiteindelijk gebeurt met het loonstrookje.

Veel basiskennis over financiële zaken is er niet, mede door dit hoge copy-paste-gehalte vanuit het financiële gedrag van ouders. Een groot deel laat dan ook nog veel regelen door hun ouders en heeft dus weinig inzicht in hun eigen situatie en financiële mogelijkheden.

Hoog tijd voor een nieuwe aanpak , vanuit een meer holistische kijk en focus op financial zen. Visuele aantrekkelijkheid en fun zijn belangrijke factoren - en hierbij mag je als financiële dienst best buiten de lijnen kleuren en breken met de regels van de categorie.

Last but not least kun je voor relevantie zorgen door middel van gamification. Denk ook aan het inzetten van nieuwe kanalen zoals TikTok. Er zijn enkele best practices op dit gebied die inspiratie bieden.

Mocht je meer willen weten mail me dan op jur@fitzroy.nl, dan stuur ik je een whitepaper toe met de belangrijkste inzichten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie