De verkiezing van Liegebeest van het Jaar is aanstaande. Wakker Dier organiseert deze ‘awards’ om producenten te ontmaskeren die consumenten om de tuin leiden met mooie praatjes over dierenwelzijn. De vijf genomineerden zijn dit jaar Den Eelder, Vitel-Oké en Sea & We, maar ook Unox, een merk van voedingsmiddelenconcern Unilever en discountretailer Lidl. Wakker Dier roept consumenten op om hun stem uit te brengen.
Bommetjes
Wakker Dier valt bij het product ‘Bierbommetjes’ van Unox over de aanprijzingen ‘100% kwaliteitsvlees’ en ‘gemaakt worden met veel zorg en toewijding’. Het gaat volgens de stichting eerder om 100% industrievlees. Wakker Dier: ‘Boden ze die zorg en toewijding maar aan de varkens. Die zitten namelijk met afgesneden staart in een overvolle stal. Bommetjes met industrievlees, “dat kan alleen maar Unox zijn”. Stem nu op Unox!’
Flopkip
Lidl wordt er door Wakker Dier van beschuldigd dat het nog steeds een extreem snel groeiende kip gebruikt terwijl de supermarkt had gezegd dat ze waren gestopt met de plofkip. Wakker Dier: ‘Niet waar. Met wat trucjes vertragen ze de groei van de kip, maar het blijft een plofkip. Jammer, Lidl. Stem nu op Lidl!’
Verbetering
Unilever is niet blij met de nominatie omdat Wakker Dier ermee aangeeft niet te erkennen dat het energie steekt in verbetering. De woordvoerder van Unilever: ‘We vinden het heel jammer dat we genomineerd zijn. Niet in de laatste plaats omdat het voor ons grote prioriteit heeft om zo snel mogelijk ons gehele vleesportfolio naar Beter Leven om te zetten.’
Dat omzetten lukt volgens Unox op dit moment al voor ongeveer de helft van al de vleesproducten en zelfs voor 70% van de rookworsten van Unox. De woordvoerder: ‘Soms lopen we simpelweg tegen beschikbaarheidsproblemen aan die we dan zo snel mogelijk, samen met onze partners, moeten oplossen.’
Unox meldt ook een aanstaande verbetering: ‘Gelukkig lukt het vaak ook wel. Over twee weken komen we met twee nieuwe snackproducten die wel het Beter Leven keurmerk dragen.’
Vervolgstappen
Lidl is minder uitgebreid in de reactie op de nominatie. De woordvoerder van Lidl zegt: ‘Wij vinden de nominatie jammer te meer omdat Wakker Dier van onze ambities en vervolgstappen, die wij continu en in de toekomst zetten, op de hoogte is.’