Albert Heijn heeft de beste promotie van 2012! Afgelopen dagen bespraken Frank de Bruin en Bas de Zeeuw de top 12 promotie campagnes van Nederland met de inzet van actiemarketing en/of een sales promotion. Er werd onder andere gekeken naar wat Nederlanders weer massaal heeft bewogen om mee te doen met een campagne.
Afgelopen jaar werd natuurlijk weer vol ingehaakt op de Europese Kampioenschappen voetbal wat ook meteen terug te zien is in de lijst. Met ruim meer dan 200 inhakers op het EK was er bijna geen enkel merk die de Oranjegekte niet omarmde, dit leverde dan ook 4 noteringen in de Top 12 op.
'Londen Centraal' van de NS zette zichzelf mooi neer op plaats drie in de lijst. Onder het motto van “Bij NS staat deze zomer Londen Centraal” zijn onder andere de acht meest bezochte stations tot Olympische dorpen omgebouwd, waar treinreizigers de wedstrijden op grote schermen konden volgen onder het genot van echte Engelse lekkernijen.
OVERZICHT TOP 12 PROMOTIES 2012
1. Albert Heijn - Mini's
Ter ere van haar 125-jarig bestaan deelde Albert Heijn haar passie voor kruidenieren met jong en oud. In april konden klanten namelijk levensechte supermarktproducten in miniformaat verzamelen om zelf winkeltje mee te spelen. Van A-merk artikelen als wasmiddel, pindakaas en frisdrank, tot levensmiddelen als appels en brood. Zo kon iedereen supermarktmanager worden in zijn of haar eigen winkeltje.
2. C1000 - Geluksvogeltjes
C1000 deed een gooi om AH te verslaan met de nationale supermarkt premium rondom het EK en dit wonnen ze dan ook eenvoudig. Mede doordat Albert Heijn met een andere strategie kwam; Mannen tegen de vrouwen bleek geen succes. C1000 startte een EK activatie campagne met gratis oranje Geluksvogeltjes, bij elke 15 euro aan boodschappen. De campagne is breed, heel erg breed. Je zou bijna denken dat het een productie van Albert Heijn is. Een oranje geluksvolgeltje die je overal kunt opplakken.
3. NS - Londen Centraal
NS is erin geslaagd een zeer goed gewaardeerde Olympische actie neer te zetten dankzij een geïntegreerde strategie waarbij de virale potentie van Facebook is benut. NS maakten met hun Olympische campagne gebruik van een breed scala van activiteiten.
4. Bavaria - V-Dress
Bavaria lanceerde dit jaar tijdens het EK 2012 wederom een jurkje, ze haalde met deze succesvolle inhaakcampgane, als niet officiële sponsor, veel publiciteit op het afgelopen WK in Afrika. Ook dit jaar beleefde het merk weer succes, iedereen wachtte erop en keek uit naar de lancering. Uiteindelijk werden er meer dan 300.000 stuks geproduceerd.
5. Grolsch - Koelkrat
Na Bavaria, Heineken en Jupiler lanceerde ook Grolsch als groot biermerk haar EK-gadget: Het Grolsch Koelkrat. Grolsch kwam wederom met een gadget die je elk uur kunt winnen en om je bier koel te houden.
6. Albert Heijn - Superdieren
De Superdierenactie sloeg in 20011 goed aan bij AH-klanten, reden om er dit jaar een vervolg aan te geven dacht Albert Heijn en niet zonder succes. De actie was wederom een succes en staat hiermee dan ook netjes op plaats zes. Net als in 2011 kregen klanten van Albert Heijn bij elke tien euro aan boodschappen vier superdierenkaartjes. In totaal waren er 204 kaartjes te sparen in 17 categorieën. Nieuw onderdeel binnen de actie; het spel Raad je Dierenplaatje, waarbij je een dierenkaartje moet raden dat je achter een hoofdband steekt.
7. Marktplaats - Koninginnedagpakket
De grootste online verkoopsite van Nederland voor particulieren (en bedrijven) marktplaats.nl startte begin april een inhaakcampagne rondom het volksfeest Koninginnedag. Elke dag konden particulieren gratis op markplaats.nl een Koninginnendagpakket bestellen. Het was z'n succes dat de pakketten elke dag binnen enkele uren 'uitverkocht' waren!
8. ING - Straatstadion
ING kwam, als hoofdsponsor van Oranje, met een straatstadion voor de jonge fans. De gadget is speciaal voor de doelgroep jonge voetballers van 6-12 jaar, hiervoor is speciaal het platform Jonge Leeuwen ontwikkeld.
9. Het Parool - Museumtickets
Het Parool activeerde nieuwe en bestaande klanten met Museum tickets, bij elk Parool een gratis ticket voor het Museum! 1 krant = 1 ticket.
10. ABN AMRO - Koninginnedag Kassa
ABN AMRO verspreide in aanloop naar en op Koninginnedag zelf maar liefst 500.000 gratis kassa’s. De actie is gericht op kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar die spullen gaan verkopen op de vrijmarkt. Met de speciale Koninginnedag kassa kunnen ze het geld opbergen dat ze verdienen met de verkoop van spullen, optredens en andere Koninginnedag activiteiten
11. Campina - 3FM Serious Request
Misschien wel de grootste activatie campagne van het jaar; 3FM Serious Request. Heel Nederland is in de ban van drie DJ's die zich laten opsluiten in een glazen huis. Veel merken haken in op deze Charity actie. Meest ludieke en unieke activeringscampagne was die van Campina met een speciale 3FM Serious Request actieverpakking. Lever de Campina doppen van alle actieverpakkingen in bij de Campina 3FM Serious Request doppenzuil die in de winkels zijn geplaatst. Voor elke 20 ingeleverde doppen sponsoren deze winkels namens de klant €1,50 extra.
12. Albert Heijn - Muppets
Begin dit jaar introduceerde AH weer Muppets, wat een succes bleek. Binnen afzienbare tijd bleken alle muppets uitverkocht. In totaal konden er acht exemplaren worden gespaard: Kermit, Miss Piggy, Gonzo, Animal, Fozzie, Waldorf & Statler en Swedish Chef.
Hoe de Top 12 er in 2013 uit gaat zien is nog maar de vraag, de kans op een totaal ander plaatje is natuurlijk wel duidelijk nu er geen kampioenschappen voetbal zijn en het geen Olympisch jaar is. We zullen zien, het jaar heeft weer gewoon 365 dagen om mensen en merken te activeren, heerlijk!
Allemaal een fijne jaarwisseling en een gezond en actief 2013!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!