Tijdens stress-situaties synchroniseert creativiteit wereldwijd

Olaf van Gerwen (Chuck Studios) toont dit ongekende fenomeen aan de hand van de beste food-campagnes van 2020.

Gesynchroniseerde creativiteit
Burger King

Metronomen die aan elkaar verbonden zijn gaan binnen afzienbare tijd gelijk lopen. Dit wonderbaarlijke fenomeen heet ‘spontane synchronisatie’ en vindt ook plaats in cellen, spieren, biologische klokken, militaire parades en menstruatiecycli.

De stress van dit jaar heeft breinen ook op onnavolgbare wijze gesynchroniseerd. De hele wereld was achtereenvolgens verbaasd, bang, had behoefte aan afleiding, was hoopvol en opgelucht. En toen de tweede lockdown kwam - ongeveer hetzelfde. De reclame reageerde met ‘we’re here to help’, wat al snel veranderde in ‘houdt hoop’. Toen werden we weer lollig en ging de boel weer enigszins terug naar normaal. Met een ondertoon van knarsende tanden.

Sentiment zien in food ads

In food advertising kun je al die sentimenten goed terug zien. Onderstaande lijst van highlights omvat een paar pre-covid juweeltjes die bijna nostalgisch voelen van lichtvoetigheid. De lijst is random samengesteld maar gecategoriseerd per gemoedstoestand.

Categorie: Toen er nog niks aan de hand was

Burger King - The Moldy Whopper

De food marketing buzz of the year was Burger King’s poging te vertellen dat er geen kunstmatige conserveringsmiddelen in de Whopper zitten. De campagne volgt de traditie van BK’s stoere spierballenreclame. Persoonlijk vind ik het typisch het soort reclame dat reclamemensen geweldig vinden. Nee, dan het Franse bureau Buzzman, die kwamen met The Quarantine Whopper: een prachtige serie uitingen die toont hoe je je Whopper thuis kunt maken.

The Moldy Whopper

Bud Light Seltzer - Inside Post Malone’s Brain

Menselijk kladblok rapper Post Malone brengt Bud Light hard seltzer aan de man. Een behoorlijk dappere brand stretch als je het mij vraagt: een volledig ander (en niet binnen te houden) product. In deze Superbowl-ad is vriend Post er niet helemaal uit of-ie nou Bud Light of Seltzer wil.

En een eervolle vermelding voor een andere daad van zelfspot door Malone: als Post Límon laat hij de driehoekige snack op z’n tronie tatoeëren voor Doritos.

Bud Light: Post Malone #PostyStore Inside Post's Brain

Little Caesar’s - Best Thing Since Sliced Bread

Heerlijke, zorgeloze advertising op z’n best. Toen Corona nog een zonnig biertje was om je gegrilde vleermuis mee weg te spoelen introduceerde pizzaketen Little Caesar’s haar delivery service met een superieur geschreven en geregisseerde Superbowl-film.

Best Thing Since Sliced Bread | Little Caesars Big Game Extended Cut

Lurpak - Where There Are Cooks

Meer dan tien jaar breekt Deens botermerk Lurpak en haar bureau Wieden+Kennedy London een lans voor de thuis-chef. Campagneplatform ‘Good Food Deserves Lurpak’ heeft een trits aan legendarische foodfilms opgeleverd. Dit jaar zijn klassieke kunstwerken het vertrekpunt voor het prachtfilm onder regie van Somesuch talent Kim Gehrig, tevens de maker van ‘Softest’, die ook de laatste film is met de legendarische stem van Rutger Hauer.

Lurpak 'Where there are Cooks' TV Advert 2020

Categorie: Laten we er het beste van maken

Heineken - Back to the Bars

In wat we nu het interbellum noemen gingen de bars weer even open en Heineken laat ons zien hoe. Op geruststellende toon gidst Heineken ons door nieuwe awkwardness en gewoontes onder het genot van een biertje. If only…

Publicis Italië heeft een prachtig track record aan Heineken campagnes bij elkaar geschoten en we zijn allemaal benieuwd hoe Le Pub door Publicis Groupe Amsterdam zal gaan werken. Maar aan de naam zal het niet liggen.

Heineken – Back to the Bars

Coca-Cola - Open Like Never Before

Als grootste drankenboer van de wereld ben je bijna automatisch en ongewild aandeelhouder van wereldomvattende gebeurtenissen. En hoe reageer je dan? Je laat iemand het woord voor je doen. 72andsunny Amsterdam laat het woord aan spoken word artist George the Poet. Laura Visco, ECD van 72andsunny zegt het prachtig: ‘The beauty of these uncertain times is that, for the first time ever in modern life, we all get to decide how ‘normal’ looks, and what we want it to be, for the first time ever.’ En nu maar hopen dat we dat doen.

Coca-Cola lanceert eerste campagne sinds lockdown: ‘Open Like Never Before’

Categorie: Laten we weer wat lol hebben

Just Eat - Did Somebody Say

De brand song van Just Eat is beroemd door sponsoring van X Factor in het Verenigd Koninkrijk. Maar de sleet zat er behoorlijk in. Het is pre-COVID gedraaid maar het Just Eat marketing team heeft de film pas in mei op de buis gegooid, toen de stemming wat meer ‘open to light-heartedness’ was.

Snoop zelf deed dit jaar een ‘tour de force’ qua endorsements: naast Just Eat was hij te zien voor Sodastream, hielp bij AB INbev’s Corona het tij te keren en was hij samen met TikTok-ster Dogg Face (zie onder) te zien in een film voor home security merk Vivint.

Did Somebody Say - Just Eat ft. Snoop Dogg (Official Video w/ subtitles)

McDonald’s - J Balvin Meal

McDonald’s in de VS verliet het speciaal voor hen in elkaar gedraaide Omnicom bureau WeAreUnlimited voor Wieden+Kennedy in New York, wiens kantoor in Portland opvallend genoeg werkt voor concurrent KFC. W+K lijkt twee campagnes te hebben ontwikkeld voor twee verschillende groepen.

Bestaande klanten worden op hun wenken bediend met odes aan klassieke McDonald’s items: Perfect Made Perfecter. Nieuwe klanten worden aangeboord aan de hand van samenwerkingen met artiesten. Colombiaanse reggeaton superster J Balvin is de tweede artiest die dit jaar zijn eigen menu samenstelt, volgend op het succes van de Travis Scott Meal. De clip-achtige film is leuk en doeltreffend. Maar de foodshots zijn ontzettend tuttig. Verdienen die niet dezelfde swag?

The J Balvin Meal | McDonald’s

Categorie: Here to help

Heinz - Silence the Rumble

BBH in London en Heinz binden de strijd aan met honger bij kinderen en food poverty. Honger ten tonele brengen als een alom aanwezig, vormeloos monster genaamd The Rumble - dat is de gangster move van deze campagne. Alleen de naam klinkt al ellendig. Met deze campagne beklinkt Heinz UK haar samenwerking met Magic Breakfast, wiens missie het is er voor te zorgen dat er niet één kind te hongerig is om te leren. De film is geregisseerd door Blinkink’s Stephen McNally, die ook de verbluffend mooie French Riviera-achtige animaties voor Stella Artois maakte.

Silence The Rumble

Categorie: Jammer jôh

Ocean Spray - Dogg Face

Je kunt ‘m bijna niet gemist hebben. TikTok gebruiker @420doggface208 postte een video terwijl hij, cranberrysap van Ocean Spray slurpend, op zijn longboard meezingt met ‘Dreams’ van Fleetwood Mac. Er is iets onweerstaanbaars aan het filmpje en Mick Fleetwood, Stevie Nicks, Shakira, alle andere mensen op aarde en hun moeders deden mee. Een reactie van Ocean Spray kon niet uitblijven. De culturele mismatch tussen de traditionele cranberry coöperatie en Dogg Face bleek echter al snel. Hij kreeg een nieuwe auto (hij was op z’n longboard naar zijn werk omdat z’n auto stuk was) en een plens cranberrysap. En daar bleef het bij.

Categorie: What the food

Chocolade- en koekjesgigant Mondelez werd hardop uitgelachen toen ze aankondigden te stoppen met marketing en te beginnen met humaning. Goed voor een nieuwe binnenkomer in Mark Ritson’s All-Time Marketing Bullshit Index.

  • Terwijl Unilever, Kraft Heinz, Nestlé en duizenden start-ups zich een slag in de rondte R&D’en voor een toekomst met minder vlees duwt de EU ons in de armen van de vleesboeren. Onze gezamenlijke overheden ondersteunen de campagne ‘become a beefatarian’ met €4 miljoen zodat wij ons ‘weer gesterkt voelen in ons vertrouwen over onze consumptie beslissingen’. Jammer dit.

  • Kraft Heinz in de VS werd het slachtoffer van de Nieuwe Preutsheid - hun campagne ‘Send Noods’ op National Noodles Day werd gestaakt na geklaag van twitterende moeders.

  • Boris Johnson’s wapen in de strijd tegen het Coronavirus was een verbod op junk-food reclame.

Kraft backtracking after "send noods" ad

Categorie: Food wow's

Het bedrijf dat de kerstman zoals we die kennen zo’n beetje heeft bedacht, Coca-Cola, komt met Black Santa door McCann Brazil

  • McDonald’s presenteert een gigantisch groeiplan voor 2021 genaamd ‘Acellerating the Arches’, waarin groei wordt bewerkstelligd door Digital, Delivery en Drive Thru.

  • Tony’s Chocolonely verandert niet alleen het gehele chocoladeschap en haar communicatie, ze vindt ook het arbeidscontract opnieuw uit.

De kweekvlees-revolutie is nu echt van start: Limburgse pionier Mosa Meats haalt 75 miljoen op om haar productiefaciliteiten uit te breiden.

Coca-Cola: Together the Magic Happens

Olaf van Gerwen is global creative director bij Chuck Studios.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie