Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de 11 populairste expertblogs over communicatie van 2020

De duiding van deskundigen was een van de punten voor houvast dit jaar. Dit zijn de best gelezen bijdragen.
blogbeelden
blogbeelden

In het jaar van de pandemie hadden we veel behoefte aan duiding en analyse. Op Adformatie.nl was dat niet anders. Tot de best gelezen stukken op de site vinden we een aantal blogs waarin experts inhoudelijke kennis delen over de actualiteit. Daar zaten ook inhoudelijke pareltjes tussen.

related partner content for mobile comes here

Wat waren de populairste expertblogs op het gebied van communicatie dit jaar. We doken de data in en kwamen tot deze top-10:

 

1.
De 14 technieken in gedragsbeïnvloeding in Mark Ruttes persconferenties

Het viel Cecilia Keuchenius, sociaal psycholoog en gedragsdeskundige werkzaam bij Motivaction, op dat Mark Rutte in zijn persconferenties er diverse gedragsbeïnvloedings-technieken gebruikt, vaak terugkerend. In een analyse beschrijft ze er 14 in dit blog, dat zo’n honderdduizend keer werd gelezen.

 

2.
Waarom online vergaderen via video je zo uitput

Even een uurtje een bespreking via Zoom, Teams of Skype en je na die tijd enorm vermoeid voelen. Hoe kan dat toch vroeg Farah Nobbé zich af. Ze kwam met een antwoord.

 

3.
Hoe Rumag zijn rebellenimago met een paar persberichten om zeep helpt

Rumag kwam onder vuur te liggen vanwege een actie voor het Rode Kruis. Onder ander Arjen Lubach nam de actie met T-shirts voor ruim 31 euro flink op de korrel. Rumag reageerde daar nogal boos en verongelijkt op. Chantal Deen begreep daar weinig van.
 

4.
Waarom een 'tv-debat' met Maurice de Hond over wetenschap zo'n slecht idee is

Op1 liet Maurice de Hond het debat aangaan met Andreas Voss, hoogleraar Infectiepreventie en lid van het Outbreak Management Team. Ruimtevaarttechnoloog en tegenwoordig communicatieadviseur Michel van Baal vindt dat een slecht idee.

 

5.
Staatssteun Booking.com is veel meer dan een bizar boosmakertje

Booking.com vroeg staatsteun aan, terwijl het de jaren ervoor enorme winsten had geboekt. Die gingen onder meer naar aandeelhouders en een goed betaalde topman, maar er werd niets van gespaard. Jasper Mulder zet uiteen waarom het opgehouden handje van Booking meer is een klassiek boosmakertje.

 

6.
In haar strijd om gelijk te krijgen, blijft Femke Halsema eenzaam achter

Blog van jan Willem Wits naar aanleiding van de Black Lives Matters op de Dam. Met gebrekkige en onjuiste argumenten en aannames probeerde de burgemeester van Amsterdam iets recht te praten dat krom was en bleef, stelt hij. 

 

7.
7 principes die ons gedrag tijdens de coronacrisis bepalen

Gedragswetenschappelijke verklaringen waarom doen we wat we doen tijdens de coronacrisis. Een blog van Floor Busch, Roorda

8.
Engelse expert vergelijkt Nederlandse en Britse corona-comms: Dutch rock, UK sucks

Steve Seagerwoonachtig in Amsterdam en consultant op het gebied van strategische communicatie en storytelling, maakte een vergelijking tussen de aanpak in coronacommunicatie van beide landen.

9.
De zucht van Rutte die alles zei

Beschouwing van Paul Stamsnijder over de persconferentie van Rutte van 21 april.  De premier duidde diverse duivelse dilemma’s, toonde zich kwetsbaar en begripvol naar alle Nederlanders die gewoon willen leven.

 

10.
Tunnelvisie nekt crisiskabinet

Merkwaardig genoeg heeft het kabinet haar strategie onveranderd gelaten en dat leidt tot weerstand binnen de samenleving, stelt Gert-Jan Ludden, adviseur crisisbeheersing, in zijn blog van medio november.

 

11.
Dat online vergaderen ons zo sloopt, heeft andere redenen dan we denken

Na een online meeting voelen we ons uitgeknepen, en dat wijzen we meestal toe aan communicatie via een scherm. Dat lijkt onterecht, schrijft Harrie van Rooij.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in