Gisteravond verzamelde zich in het hoofdkwartier van The Ambassadors een select clubje journalisten voor de release van de campagne ‘Amani’ van Terre Des Hommes. In de film zien we het verhaal van een twaalfjarig Keniaans meisje dat slachtoffer is van uitbuiting. In plaats van het zoveelste zielige filmpje, koos de organisatie voor een samenwerking met Revolver Amsterdam die op hun beurt de technische ondersteuning van The Ambassadors inschakelde, om gezamenlijk de nieuwe campagne in 'Virtual Reality en 3D' te lanceren. De campagne liet zelfs de aanwezige pers niet onberoerd.
Door het publiek een 3D-ervaring te bieden in een 360-graden omgeving, definieert de campagne een nieuwe manier van cinematic storytelling, waar bewust is gekozen voor een passieve rol van de kijker.
Raymond van der Kaaij, executive producer van Revolver Amsterdam: ‘We kennen allemaal de bekende speltoepassingen van de Oculus, zoals de achtbaan. Daarnaast hebben we enkele narratieve experimenten gezien, maar vaak blijven deze hangen op een bepaald niveau. Voor deze campagne hebben we onze aanpak rigoureus moeten veranderen en alles vanaf het begin moeten uitvinden. De nadruk van de productie kwam bijvoorbeeld veel meer bij het concept en het script te liggen, omdat we door de 360-graden opnames minder ruimte hebben in de montage. Dit vraagt ook meer van de acteurs, die bewuster om moeten gaan met hoe ze in beeld staan en langer door moeten acteren.'
'Ik denk dat deze campagne zich specifiek goed leent voor VR, omdat de kijker het verhaal van het jonge meisje kan voelen. Door de kijker bewust een passieve rol te geven, ontstaat er bij de kijker een bepaald gevoel van onmacht. Onder andere daarmee creëren we een extra emotionele laag, die we waarschijnlijk nooit hadden getriggerd in een traditionele film.'
'Elk element, van de camera-rig tot de software, moest getest en met de hand gemaakt worden, op zoek naar de grenzen van technologie en innovatie', aldus Diederik Veelo, oprichter van The Ambassadors Lab. Veelo: 'Zo ontwikkelden we een speciale rig die veertien Go Pro-camera's kan houden, waardoor we niet alleen in 360-graden kunnen filmen, maar ook in 3D. Door de camera's in paren van twee te plaatsen, creëren we een stereoscopisch effect waardoor je ogen onafhankelijk van elkaar een beeld registreren. Dit bracht enkele uitdagingen met zich mee, waardoor het onmogelijk is voor de crew om aanwezig te zijn op de set en invloed uit te oefenen op bijvoorbeeld het licht en geluid. Daardoor blijven we heel dicht bij de realiteit.'
Veelo: 'Ook het geluid hebben we opgenomen in 3D, met vijf losse microfoons. Het geluid werd gemixt in surround sound om de ervaring van de kijker te versterken. Wanneer je bijvoorbeeld naar links kijkt, hoor je het omgevingsgeluid net even anders, dan wanneer je naar rechts kijkt. We merken ook dat je kijkrichting sterk wordt getriggerd door het geluid. Wanneer je iemand hoort lopen, ben je - net als in het echt - geneigd te kijken wat er gebeurt. In combinatie met de filmische aanpak zijn we er denk ik in geslaagd om een emotionele ervaring te creëren voor elk publiek.'
Eerder werd 'Amani' al vertoond aan het grote publiek op het Bevrijdingsfestival in Den Haag en vanaf vandaag gaat Terre Des Hommes door het land om mensen de ervaring te laten zien. 'Natuurlijk kunnen wij op deze manier minder snel een massa bereiken, maar we hebben bewust gekozen om voor de impact te gaan', aldus Sander Hanenberg marketing manager Terre Des Hommes. 'En we zijn nu al aan het kijken hoe we dergelijke technieken kunnen gebruiken bij een volgende campagne.'
Vanaf vandaag is de campagne (naast een 2D-versie) te downloaden voor iOs, Android en te zien op YouTube. Wat goed werkt is om de YouTube-versie te openen op een smartphone met een koptelefoon op. Om zo dicht mogelijk bij de ervaring van de Oculus te komen, kan de smartphone in een Google Cardboard geschoven worden.
Insights from @theAMChannel, @terredeshommes & Revolver: #VR experience 'Amani' exclusive press launch pic.twitter.com/ObvYPSg37r
— Ine Kim (@inekim_) 1 juni 2015
Credits
Agency & Production company: Revolver Amsterdam (www.revolver.nl)
Executive producer: Raymond van der Kaaij
Producer: Ivo de Jongh
Regie: Eelko Ferwerda & Joris Weerts
DOP: Mick van Dantzig
Art & styling: Desiree Brands
Art & Styling assistent: Juliette Sijnja
Gaffer: Arjen Seykens
Best boy: Roeland van Bemmel
Productie assistent: Koen Robroek
Décor bouw: Rein Kaandorp
Catering: Quiscene
Post production: The Ambassadors
LAB producer & manager: Diederik Veelo
Business developer: Benjamin Bourgonje
Data wrangler: Rio Kierkels
360 operator: Coen Spoor
Geluid & Muziek ontwerp: Joep Meijburg
Grading: Brian Krijgsman
Making off: Vincent Kierkels & Oscar Marmelstein
Casting: A Million Faces / Talisia Misiedjan
Amani: Dianyrha Goedhard
Vader: Bright o Richard
Moeder: Esther Drenthe
Kinderen: Jonas Pinas & Elysa Pinas
Baby: Nathaneal Omorogieva
Voice over: Thekla Reuten