Uit het GfK DAM Jaaroverzicht blijkt dat Facebook het grootste socialemediamerk (84 procent) en het gebruik van Twitter steeg ook weer in tegenstelling tot een lichte daling vorig jaar: van 33 naar 38 procent.
Onder chatdiensten is WhatsApp het meest gebruikt (van 53 naar 65 procent), maar Facebook Messenger weet ondertussen ook meer dan de helft van Nederland te bereiken.
Snapchat stijgt vooral onder jongeren, maar komt voor geheel Nederland ook boven de grens van 10 procent uit.
On-demanddiensten Netflix en Spotify maken flinke progressie. Netflix bereikte in december bijna een kwart van de bevolking (24 procent, was 17 procent), Spotify gaat nog harder: van 18 tot 28 procent.
Klik hier voor grotere versie Infographic
Smartphone versus pc/laptop
In 2016 is de smartphone hét apparaat waarmee we online gaan. Ten opzichte van een jaar geleden is het aantal bezoeken in december sterk gestegen en daarmee is de helft van alle bezoeken aan websites en apps afkomstig van de smartphone.
Vooral onder 50-plussers steeg het gebruik van de smartphone en is het aantal bezoeken bijna verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden. Ook het aantal bezoeken via pc/laptop en tablet stijgt nog onder deze leeftijdsgroep, maar minder sterk dan het gebruik van de smartphone.
Pokémon GO
Grootgebruikers van de smartphone blijven de jongeren tot 35 jaar. Ook hun gebruik van de smartphone ligt ten opzichte van een jaar geleden hoger, mede veroorzaakt door de hype van 2016, Pokémon GO.
Vanaf de introductie in juli 2016 steeg het bereik van Pokémon GO naar meer dan 2 miljoen personen in Nederland. Onder jongeren tussen 13 en 34 jaar werd het hoogste bereik in week 32 behaald toen bijna een kwart van hen de Pokémon GO app gebruikte. Tegen het einde van het jaar was dit aandeel gedaald naar 10 procent.
Bron: Online Bereikcijfers GfK DAM