Door de spaaracties kwamen er meer klanten over de vloer en daarmee namen ook de verkopen toe.
Vorig jaar scoorde Albert Heijn al met een zegeltjesactie voor glazen. De bestekpromotie, die in februari afliep, was minstens zo succesvol. Daarnaast gingen begin maart de gratis groentezaadjes in de herhaling waarmee de grootgrutter vorig jaar al veel klanten trok.
Moederbedrijf Ahold zag in de eerste drie maanden van het jaar de opbrengsten in Nederland met een kleine 5 procent aandikken tot ruim 3,9 miljard euro. Daarbij zijn ook de verkopen van dochters als Etos, Gall & Gall en bol.com meegeteld. Het onderliggend bedrijfsresultaat steeg met 14 procent tot 189 miljoen euro.
De Nederlandse internetverkopen namen met 30 procent toe. Omdat de onlineactiviteiten nog altijd fikse investeringen vergen, levert bol.com ondanks die sterke groei nog geen bijdrage aan de winst. Maar dat neemt Ahold voorlopig voor lief, omdat het nog veel meer omzetgroei denkt te kunnen halen uit de onlineverkopen.
De totale omzet van Ahold kwam afgelopen kwartaal uit op 11,8 miljard euro. Dat is 4,3 procent meer dan in de eerste drie maanden van 2015. De nettowinst liep met ruim 13 procent op tot 241 miljoen euro, het onderliggend bedrijfsresultaat lag met 449 miljoen euro 15 procent hoger dan een jaar eerder.
Om de groei in de Verenigde Staten een impuls te geven, wil Ahold samengaan met de Belgische branchegenoot Delhaize. Beide supermarktconcerns behalen het merendeel van hun omzet in de VS. Ahold liet weten dat ,,goede voortgang'' is geboekt in de voorbereidingen voor de fusie, die het medio verwacht af te ronden.
Ahold, dat behalve in Nederland en de VS ook nog in Tsjechië actief is, zag overal de marges verbeteren. Het bedrijf verwacht dat die trends in de rest van het jaar zullen doorzetten.
Morgen maakt Albert Heijn de nieuwste spaaractie bekend.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!