Premium

SMM #7: PR grootste stijger bij inzet social media

ING staat weer bovenaan in ranglijst meest sociale merken, Coolblue en WNF maken sprong.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor het zevende jaar op rij werd zojuist de Social Media Monitor (SMM) bekend gemaakt. In dit onderzoek wordt gekeken naar de social media inzet van merken.

Top 3
Dit jaar wordt de lijst aangevoerd door de nummer twee van vorig jaar: ING. ING is al jaren terug te vinden in de top van de SMM en dat is niet voor niets. Social loopt als een rode draad door de ING en heeft een permanente plaats verworven in de bedrijfsvoering op verschillende afdelingen. Naast de externe inzet, die inmiddels wordt uitgebreid met branded communities, is de ING vergevorderd in de uitrol van een medewerkerprogramma. Medewerkers  worden betrokken in de Social Media Hub, in het ambassadeursprogramma en bij de Orange experts.

Op de tweede plaat staat Coolblue. De online retailer stormde vorig jaar de SMM binnen met een top 3 notering. Het bedrijf laat als geen ander zien waar een extreme focus op klantenthousiasme toe kan leiden en welke onmisbare rol de inzet van social hierin kan hebben. Het afgelopen jaar heeft Coolblue met behulp van social werk gemaakt van personalisatie. Via verschillende experimenten op advertising en targeting wordt onderzocht op welke manier de klantervaring kan worden geoptimaliseerd en rendementen gemaximaliseerd.

Het Wereld Natuur Fonds heeft dit jaar  een grote sprong gemaakt van de 13e naar  de 3e plek. Deze plek hebben zij zeker  verdiend door hun goed doordachte  strategie. WNF heeft een gedurfde bena- de ring van de markt. Op deze manier weten  zij mensen aan zich te verbinden en leads te genereren. Deze leads worden allemaal opgevolgd in de klant contactstrategie. Met hun prachtige resultaten zijn zij een voor beeld voor alle NGO’s in Nederland.

Integratie
In vergelijking met vorige jaren is de inzet van social media kanalen wederom toegenomen,  content, campagnes en advertising worden belangrijker en resultaten beter inzichtelijk In disciplines, zoals PR, is de inzet van social dit jaar het sterkst toegenomen, tot inmiddels zo’n 80% van de merken.

Merken hebben geïnvesteerd in de verdere integratie van social. Voor 76% van de marketingorganisaties is social bijvoorbeeld integraal onderdeel van de marketing- en communicatieactiviteiten.

De rol van internal social en medewerkers  wordt steeds belangrijker. laat zien dat meer merken de inzet van social extern goed op de rit hebben. De volgende stap is intern, de medewerkers. De adoptie van internal social groeit en ook medewerkers krijgen – bijvoorbeeld bij de inzet van PR – een steeds belangrijker aandeel. De top merken tijdens de Inspiration Day waren eensgezind: social integreert steeds verder.

Een tweede onderwerp waar merken het afgelopen jaar ontwikkeling hebben laten zien is de wijze waarop ze flexibel, geïntegreerd en intelligent omgaan met de inzet van social. Social Listening bijvoorbeeld, speelt een belangrijke rol voor merken om flexibel in te kunnen spelen op actualiteit, op het moment.

Uit de resultaten van blijkt dat steeds meer merken de vaak grotere (emotionele) impact van bijvoorbeeld marketing in the moment willen benutten. Ze willen er op een relevante manier zijn wanneer iets heel Nederland bezighoudt. Niet het geslacht, leeftijd of het profiel waarin je bent ingedeeld doet er toe, maar je interesses en je gedrag in het hier en nu zijn de nieuwe marketingopportunities voor merken.

PR grootste stijger
Vorig jaar was een sterke stijging zichtbaar in de inzet van social media voor verkoop doeleinden. Dit jaar lijkt deze stijging niet door te zetten. Sterker nog, de inzet van  social media lijkt zich te concentreren op drie thema’s: service, marketing en PR.

Vooral de laatste categorie laat een sterke stijging (tot bijna 80% van de merken die inmiddels social media voor PR doeleinden zien. Er is een daling zichtbaar van merken die aangeven social media voor  HR en verkoop doeleinden in te zetten. Merken vinden het belangrijk grip te  houden op service, marketing & PR  activiteiten op social media. Nagenoeg  alle merken geven aan de activiteiten  hiervan in huis te hebben.

Social budgets
Met was nog een duidelijke  stijging te zien in de social media  budgetten. Het aantal merken dat  meer dan € 600.000 budget beschikbaar had was sterk toegenomen. Dit jaar zijn de budgetten vergelijkbaar met vorig jaar. Zo’n 32% van de merken heeft een budget tussen de € 0 en € 200.000. Bijna 6% geeft meer dan €600.000 uit. Opvallend is dat zo’n 9% van de merken nog steeds geen social budget heeft. Zij financieren de inzet vanuit bestaande budgetten.

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie