Je kunt als ploeterende televisiefabrikant je televisie-divisie uitbesteden, zoals Philips deed. Maar je kunt ook inkomsten zoeken in advertising, zoals Samsung. De elektronicafabrikant voegde in juni 2015 al advertising toe aan zijn premium smart-tv’s in de VS, en breidt die dienst nu uit naar Europa.
Zo meldt Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen binnen het bedrijf. De man achter het nieuwe businessmodel is executive vice president Lee Won-jin, die tot 2014 bij Google werkte.
Samsung hoopt met advertising een antwoord te hebben op de krimpende tv-markt. Het bedrijf verkoopt 50 miljoen televisiesets per jaar en heeft daarmee een wereldwijd marktaandeel van 20 procent. Flinke investeringen in nieuwe technologieën hebben echter niet gezorgd voor extra inkomsten. Marges zijn flinterdun, de laatste 2 jaar tussen de 3 en 5 procent.
Content
Dus kiest Samsung een andere richting; die van content. Samsung is hiermee niet de eerste: ook het Chinese TCL en Japanse Panasonic plaatsen inmiddels advertenties op prominente plekken.
De advertenties komen als blokjes in het menuscherm te staan, naast apps als Netflix en Youtube. Wanneer je erop klikt, opent er een interactieve feature, zoals hieronder, bij een advertentie ter promotie van The Good Dinosaur van Walt Disney:
Echt veel brengt het nog niet op: vorig jaar haalde Samsung tussen de 20 en 30 miljoen dollar binnen met de verkoop van advertising (en met inkomsten van service partners als Netflix). Ter vergelijking: met de verkoop van tv’s zette Samsung 24,8 miljard dollar om in 2015.
Bron: WSJ
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!