Op 16 en 17 mei jl mocht ik de “2nd Annual International Social Media & PR Summit” bijwonen; waardevol omdat het expliciet de link legt tussen PR en social media en omdat het vooralsnog een van de weinige keren is dat de permanente PR-tournee van Ragan buiten de VS neerstreek. Ragan.com en zijn PR-Daily newsmail bieden voor het vakgebied PR een vooraanstaande digitale nieuwsbron, en met RaganTraining starten ze een fraaie video-database voor professionals. De gratis PRDaily heeft 1,2 miljoen lezers (gemanaged door 2 man) en krijgt als voornaamste kritiek dat het teveel lijstjes rondzendt. Mark Ragan (foto) daarover: “Dat snappen we en doet een beetje pijn, maar we merken dat traffic meteen daalt als we minder lijstjes sturen, dus what do you do?
De PR summit ging in hoge mate over het trending topic online engagement. Offline was de meest gebruikte truc van de sprekers om af en toe te vragen hoeveel mensen in de zaal wel eens hadden gehoord van de spreker / het bedrijf van de spreker / de klanten van de spreker / het onderwerp van de spreker; “hands up please?!” Er werd (gelukkig slechts) een keer de wave gedaan en een spreker – een voormalig militair – vroeg tijdens de lezing de zaal om op te staan om een paar seconden later doodleuk te zeggen: “be seated”. Spreekstalmeester Mark Ragan hoorde ik in de wandelgangen verzuchten dat het moeilijk is “to read this audience” – maar coole Nederlanders reageren in de bioscoop of het leslokaal ook zelden realtime op de show. Voor Amerikanen is direct response belangrijker tijdens een voorstelling; zij hebben dan ook de lachband uitgevonden.
De line-up
Zoals met zoveel events is de essentie al op twitter verschenen, in dit geval onder #PRsummitING. Voor het gemak van de lezer staan hieronder de highlights met links en relevante quotes van alle sprekers op een rij:
1. @MarkRaganCEO Baas van training- en eventbureau Ragan: "De toekomst van PR is brand journalism", “Content + engagement = succes.”, “Een content strategie is zinvol, niet een social media strategie.”, “Effectieve websites zien er uit als een dagblad, bijvoorbeeld IBM.com”, “Technische en financiële belemmeringen zijn weg, de enige grens voor PR-succes is de kwaliteit van het verhaal.”
2. @BigLB van @Zappos, het bedrijf dat o.a. bekend is van "Delivering Happiness": “Iedereen doet bij ons social media”, “Transparantie is cruciaal, intern en extern.“, “Ons callcenter heeft geen scripts, het gaat om connectie.“, “Ja we zijn misschien een beetje een cult, dat zit ook in culture.”
3. @COWI, een internationaal ingenieursbureau: “Het wordt te duur om overal PR-mensen in te huren; waarom geen callcentre voor social media in een lagelonenland?”
4. @Cindypenders1, chef externe communicatie ING NL: “We hebben verkeerd gereageerd op het hacking-incident: We kozen voor accuraat in plaats van snel. Niet goed.”
5. @petervonsatzger van MTV werkte eerder voor Ryanair’s Michael O’Leary: “Van alles wat ik op school heb geleerd over communicatie deed O’Leary het tegenovergestelde. En het werkte.”
6. @shetholtz, PR-consultant: “Social media maakt reactietijd korter maar voorbereidingstijd langer omdat je – door buzz te volgen – beter kan anticiperen.”
7. @dbreakenridge, PR-consultant en auteur: “De meest gevraagde kwaliteit van een PR-professional is social media.”
8. @AgentM, chef twitter van Marvel: “Fans vinden het mooi als je stuff from behind the scenes laat zien.”
9. @larssilberbauer van Lego: “Bij ons heb je een social media rijbewijs nodig voordat je online mag meedoen.”; “Online engagement en succes werkt volgens dezelfde principes als dating.”; “Trucs werken niet; succes in social media vergt hard werken, eerlijk en persoonlijk zijn.”
10. @arnteriksen, reclameman: “Vroeger ging de customer journey volgens de funnel van AIDA, dat lijkt op bowling; nu is het meer flipperen waarbij mijn formule is: 1rE2zag: 1 (gericht) verhaal x Relevantie x Emotie x Engagement x zigzaggend door de doelgroep = succesvolle storytelling.”
11. @patrickkampmann, medebedenker en bewaker van @Sweden">@Sweden: “Bij participatie moet je mensen vertrouwen en ruimte geven. Wat kan er mis gaan? Veel.”
12. @tomforemski, Silicon Valley journalist: “Ik wil geen persberichten maar social media releases, of op zijn minst meer url’s!”
13. @ScottMonty, chef social media Ford en blogger: “Mensen vertrouwen autoriteiten niet meer, wel mensen zoals zij zelf zijn”, “Facebook laat de top-3 in social media
zien: like, comment en (de hoofdprijs) share.”, “Engagement doe je met persoonlijkheden, niet met dingen.”, “Social is offcieel onderdeel van ons one-company-beleid.”
Takeaways:
Geen congres zonder learning points. Dit hield ik er aan over:
1. Een PR-professional heeft bij voorkeur journalistieke ervaring. Of het nu content marketing of storytelling heet; het persbericht en website als folder verliezen het van virals en pakkende tweets waarbij de journalistieke aanpak wint.
2. Bloggers en andere influencers vormen steeds vaker een alternatief voor traditionele media voor consumenten, dus ook voor PR-professionals.
3. PR-professionals hebben baat bij technologisch inzicht van het internet: je moet begrijpen wat websites, apps, social media en met name video / digital storytelling kunnen en hoe je dat kan realiseren.
4. Wat blijft: wees interessant en geïnteresseerd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!