Radio Advertising Awards 2015: 24 genomineerden in zes categorieën

r zijn dit jaar meer dan 200 radiocommercials ingezonden, 155 profit commercials, 24 non-profit commercials en 33 commercials voor de actualiteitsprijs.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De creatieve vakjury heeft twaalf commercials genomineerd voor drie prijzen: de profit-, de non-profit- en de actualiteitsprijs. Er zijn drie adverteerders genomineerd voor radioadverteerder van het jaar en ook de shortlist voor de beste radiospecialist van het jaar is bekend. Deze Radio Advertising Awards worden op donderdag 11 juni tijdens het ‘wat-is-radio-event’ in De Hallen Studio’s Amsterdam uitgereikt.

De vakjury creatie, met voorzitter Charles Borremans (Goud Activatie), Joris Bellemakers (N=5), Igmar Felicia (SLAM!FM), Laura van Gestel (Vodafone), Kees Kroot (Soundcircus) en Richard Kemper (radiostem, cabaretier en oud-reclameman), heeft gejureerd op de criteria radiocreativiteit, uniciteit, effectiviteit en beleving voor de luisteraar. Voor de categorie actualiteit is er naast inhaken en non-spot ook gekeken naar innovatie van het mediumgebruik. E

Genomineerden in de categorie Creatie Profit:
BMW - Genegeerde navigatie campagne
JWT Amsterdam, Soundcircus
Interpolis - Noorderzon BV
FHV BBDO, Studio Alfred Klaassen, OMD
Persgroep - Aandacht
TBWA\, FC Walvisch
Rennie - De Connaisseurs
JWT Amsterdam, Soundcircus
Vodafone - Tijl Beckand belt campagne
Achtung!, Soundcircus, MEC

Genomineerden in de categorie Creatie Non-Profit:
Fonds Slachtofferhulp - Lekker zwemmen met vriendinnen
Publicis, Studio de Keuken, Carat
Nationaal Militair Museum -  Introductiecampagne
105, MacLoud Amsterdam
Rijksoverheid – Werving ICT’ers
de PersoneelZaak (BVH), Alfred Klaassen, ZIGT

Genomineerden in de categorie Actualiteitsprijs:
Mediamarkt - Prijscampagne
JWT Amsterdam, Studio Alfred Klaassen, Mindshare
ING Nederland - Wat gaat het worden - Dirk Kuijt
JWT Amsterdam, Earforce, Mindshare
Wakker Dier - Eet geen dierendag Studio de Keuken, ZIGT
Bavaria - Shazam Bavaria Radler 0.0% Sky Radio, Mindshare


Genomineerden Radioadverteerder van het jaar:
ABN Amro – Universal Media /  Magna Global

&;ABN Amro maakt een bewuste keuze voor radio en ziet de toegevoegde waarde van het medium voor een groot aantal producten met diverse doelstellingen en doelgroepen. Zij investeert in onderzoek; vele radiocampagnes worden jaarlijks op crossmediaal bereik, efficiency en effectiviteit onderzocht. Het is een innovatieve adverteerder die durft nieuwe media en nieuwe verschijningsvormen in te zetten. Ze neemt een voortrekkersrol als het gaat om digital radio advertising.

Vodafone - MEC

&;Vodafone heeft een consistent gebruik en een specifieke aanpak van het medium radio. Met het gebruik van audio, een telefoongesprek, hebben ze een heel goed concept voor juist radio. Al twee jaar actief met maandelijks twee nieuwe radiocommercials binnen hetzelfde thema. De lijn vasthoudend en met genoeg variatie. Luisteraars kijken inmiddels uit naar de nieuwe aflevering van de soap. Rust en ruimte om het verhaal op te bouwen en daarmee ook thematisch gebruik van het medium radio.&;

Volvo - Mindshare

&;Binnen de sector automotive heeft Volvo goede onderscheidende commercials. Volvo heeft gekozen voor een eigen sound. Is sterk in creatie, durft anders te zijn en is daardoor opvallend. Volvo houdt niet vast aan de standaard 20 seconden, maar neemt de tijd. Verbeeldt het gevoel, appelleert aan emotie. Volvo is niet de grootste speler, maar heeft voor radio een mooie eigen rol in haar middelenmix.&;


Genomineerden Radiospecialist van het jaar:
Lars van Es van Vizeum

&;Lars is uitermate vakkundig en gaat altijd voor het beste plan. Hij is heel betrokken; hij volgt radioflights op de voet en is tot en met de uitzendschema’s ‘van de partij’. Lars is een goede en kritische planner, hij gaat volledig voor zijn klanten en zijn analyses zijn scherp. Kortom, Lars beheerst het vak van radioplanning tot in de puntjes.&;

Robert Möhring van MediaXplain

&;Robert weet veel! En niet alleen van radio, hij is kenner van meerdere mediumtypen. Robert kent zijn klanten en hun achtergronden heel goed, staat open voor een goed gesprek én voor feedback en je kunt goed met hem sparren. En dat alles op de voor hem kenmerkende sympathiek-zakelijke manier. Een prof!&;

Arthur Terpstra van M2

&;Arthur is altijd bezig met het mediumtype radio. Hij verzamelt onderzoeken, hij promoot, verdedigt, optimaliseert. Arthur weet veel, heel veel van radio. Hij combineert zijn grote enthousiasme met kritische en goede vragen. Arthur is heel communicatief en kan met iedereen goed overweg. Voor planning- en salesmedewerkers van radiozenders is hij onmisbaar.&;

Vakjury’s radio
De vakjury’s (medewerkers van radiozenders en verkoophuizen) beoordeelden de zeventien radiospecialist- en zestien radioadverteerder-inzendingen op basis van enerzijds de motivatie van bureaus en anderzijds gebruiken zij uiteraard hun eigen kennis en ervaring met de adverteerders en de planners. Radiostations vinden het belangrijk om de impact van radioreclame over het voetlicht te brengen. Er is veel mogelijk met het medium en adverteerders en planners die vernieuwend durven te zijn en het medium radio gebruiken als meer dan een voordelig bereiksmedium, worden beloond. Alle genomineerden zetten radio op een vernieuwende, andere wijze in en met sterke creatie waardoor de effectiviteit wordt vergroot.

Publieksprijs
Voor deze prijs werden zes voorrondes gehouden waarin steeds twintig radiocommercials door minimaal duizend respondenten werden beoordeeld. De zes genomineerden zijn:

Amstel 0.0% Radler - Bidon
TBWA\ NEBOKO, The Ambassadors, Starcom
Fiat 500 Cult - Kasteel
Saatchi & Saatchi | Leo Burnett, Studio de Keuken, Maxus
Fonds Slachtofferhulp - Lekker zwemmen met vriendinnen
Publicis, Studio de Keuken, Carat
Nedvang - Glas in &;t bakkie
The Crazy Ones, Hazazah, Steanless Sound, Mediaxplain
Rijksoverheid - Aandacht op de weg
N=5, Alfred Klaassen, Vizeum
Telfort - Boodschappen Doen
N=5, The Ambassadors, Mindshare

Van 2 t/m 11 juni zenden alle RAB-radiostations commercials uit met een oproep om te stemmen via . Er kan gestemd worden op de zes finalisten, maar het publiek kan ook een eigen favoriet aandragen via de wild card-module.

Alle genomineerden zijn te beluisteren via .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie