PR-stunt: Condooms passen in pop-up store Soa Aids Nederland

Condoomgebruik is sterk gedaald, de ‘Try before you fly-winkel’ is bedoeld als hernieuwde kennismaking met het voorbehoedsmiddel.

Try Before You Fly
Soa Aids Nederland

Deze week opende het Soa Aids Fonds een tijdelijke condoomwinkel op Utrecht CS met de naam ‘Try before you fly’. De pr-stunt (bedacht door Chunk Creative Agency), beoogde aandacht te vragen voor het gebruik van condooms.

Hanna Bos, arts infectieziektebestrijding van Soa Aids Nederland: ‘Dat is hard nodig want in de afgelopen jaren is het condoomgebruik sterk gedaald. Onder seksueel actieve jongeren van ruim 80 procent in 2009 naar 55 procent in 2017. Condoomgebruik is dan ook niet meer de norm, terwijl het de beste manier is om je tegen een soa te beschermen. Wij roepen de overheid op om deze hernieuwde kennismaking met condooms kracht bij te zetten met een publiekscampagne over veilig vrijen.’

Meer insights: van de volwassenen met een losse partner of onenightstand gebruikt ruim 5 op de 10 mannen en 4 op de 10 vrouwen geen condoom. Elk jaar worden er 200 duizend nieuwe jongeren seksueel actief.

Condooms passen op een hele drukke locatie

De pr-prikkel zat ‘m uiteraard in de mogelijkheid om condooms te passen in de winkel. Voor de mensen die dit te spannend vinden - de overgrote meerderheid, naar valt aan te nemen -  is er ook een proefpakket samengesteld met verschillende soorten condooms, te bestellen op de website Trybeforeyoufly.nl.

Lisanne Wintgens van Chunk Creative Agency zegt in een toelichting dat het Soa Aids Fonds het ‘show, don’t tell’ principe belangrijk vond. ‘Als we iets radicaals zouden ontwikkelen, dan moest het wel kloppen met de werkelijkheid. Zo werd het idee van een condoom-paswinkel op een hele drukke locatie geboren.’

De opening van de winkel werd breed opgepikt in de landelijke media. Onder meer het NOS Journaal, De Volkskrant, LINDA Nieuws en Radio 1 besteedden er aandacht aan. De pop-up store is nog geopend tot en met zondag 25 november.

Credits

Verantwoordelijk bij de klant: Erwin Fisser, Wijnand van der Werf

Bureau: Chunk Creative Agency

Account: Lisanne Wintgens

Creatives: Ben de Kovel, Milan Berg

Design & website: Merter Inci

Animations: Gerrit Dijkstra

Creative Director: Martijn de Beijer

Pop-up store ontwikkeling: Store for Brands

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Kapotje
Tot zover het creatyphus niveau van de Nederlandse 'creatives'
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie