Na het afhaken van grote sponsors als Sony, Emirates en wellicht Coca-Cola, lijken ook pr-bureaus hun vingers niet te willen branden aan de Fifa. De wereldvoetbalbond had Bell Pottinger, Edelman, Weber Shandwick, Hill+Knowlton Strategies en Burson-Marsteller uitgenodigd om te pitchen voor de reputatieopdracht, maar Edelman en Bell Pottinger gaven direct aan geen interesse te hebben. De precieze redenen blijven onbekend, maar insiders zeggen tegenover PR Week dat het bureau dat de pitch wint, een te groot risico op reputatieschade loopt.
Volgens Ashley McCown, voorzitter van Solomo McCown, is het onvermijdelijk dat het winnende bureau zelf reputatieschade overhoudt aan de klus. McCown: ‘Degenen die de klus op zich nemen moeten zichzelf fundamentele vragen stellen over van fatsoen, ethiek en moraal.’ Daarnaast zal het winnende bureau voor een deel worden belemmerd in hun werk door de bemoeienis van de Russische regering. Vorig jaar bekritiseerden Amerikaanse mainstream media het pr-bureau Ketchum, nadat ze Vladimir Poetin in The New York Times een podium hadden gegeven om Amerika te waarschuwen tegen militaire acties in Syrië.
Lage verwachtingen bieden kansen
Toch zien enkele bureaus kansen in de reputatieopdracht voor de Fifa. Door de lage verwachtingen van de branche worden er geen grote veranderingen verwacht. Het duurt echter nog drie jaar voordat het WK in Rusland plaatsvindt en nog eens zeven jaar tot het WK in Qatar. De kans bestaat dat in de komende tijd de geopolitieke situatie flink verandert en verbetert. In een best-case scenario wordt het winnende bureau gezien als de katalysator van de positieve veranderingen bij de Fifa en de aankomende toernooien.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!