PR-adviesbranche groeit wereldwijd met 11%

Totale omzet bedraagt 9,2 miljard euro, werkgelegenheid voor 80.000 mensen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor het eerst sinds de recessie haalt de pr-adviesbranche als geheel weer dubbele groeicijfers. Over de hele breedte groeide de omzet van pr-bureaus met 11 procent tegen 8 procent in de voorgaande jaren. Dat blijkt uit het jaarlijkse van The Holmes Group. 

De groei kwam vooral van onafhankelijke bureaus die gemiddeld met 12,5 % groeiden. De bureaus die deel uitmaken van de big four holding groups  - WPP en Omnicom, Publicis, Interpublic - groeiden ‘slechts met 4% . De groei onder beursgenoteerde ‘netwerkbureaus’ die geen deel uitmaken van de grote vier, lag hoger: op 6 procent. Lager dan de onafhankelijke bureaus, maar bijna een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar.

Naar schatting werd er in 2013 wereldwijd 12,5 miljard dollar omgezet (9,2 mld euro). Het marktaandeel van de grote vier (eigenaren van bureaus als Hill&Knowlton, Ketchum, Fleishman-Hillard en Burson Marsteller) lag hierbij onder de 40 procent.

Het gemiddelde fee-inkomen per medewerker ligt wereldwijd op 155.000 dollar (114.000 euro). Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2012, toen het gemiddeld op 142.000 dollar lag (104.000 euro).

Het aantal mensen dat werkzaam is in de pr-adviesbranche steeg van 75.000 in 2012 naar 80.000 in 2014.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie