Kruidvat en Trekpleister stoppen vanaf volgende week met de verkoop van plastic 'wegwerptasjes' aan klanten. De drogisterijen gaan diezelfde klanten oproepen om vooral zélf een tas mee te nemen. Wil een klant bij het afrekenen toch een tasje kopen, dan bieden de drogisterijen een nieuwe, duurzamere tas aan.
Vijf miljoen klanten per week
'Met de oproep om vooral zelf een tas mee te nemen zetten we een nieuwe stap naar een duurzamere toekomst', zegt Ed van de Weerd, directeur van A.S. Watson Health & Beauty Benelux. 'Onze missie is dat we onze klanten helpen zich mooi, gezond en goed te voelen. Daarbij hoort een gezonde en schone wereld. Door onze vijf miljoen wekelijkse klanten te vragen om zelf een tas mee te nemen naar onze winkels, dragen we bij aan een betere wereld met minder plastic afval. En voor de klanten die hun tas zijn vergeten of bijvoorbeeld een extra tas nodig hebben, introduceren we een duurzamere, herbruikbare shopper die lang mee kan gaan.'
Twee vrachtwagens
De twee drogisterijketens - allebei onderdeel van moederbedrijf A.S. Watson - verkopen naar eigen zeggen samen vijftien miljoen plastic wegwerptasjes per jaar. Dat komt neer op twee volle vrachtwagens. Per oktober bieden de drogisterijen alleen nog shoppers aan (99 cent per stuk), gemaakt van negentig procent gerecycled PET non woven plastic. Vijf procent plastic per tas is uit de zee gevist. Maar is een plastic tas wel een duurzame keuze in vergelijking met een tas van papier of jute?
Leendert van Bergeijk, MVO-manager bij A.S. Watson, redeneert van wel. Hij zegt dat plastic een logischere keuze is dan natuurlijke materialen als katoen of jute. Hij haalt onderzoeken aan die uitwijzen dat er veel water nodig is voor de productie van deze materialen. '[..] Daarbij bevinden de plantages van deze gewassen zich meestal in gebieden met een droog klimaat. En als dergelijk katoen of jute niet biologisch wordt geproduceerd dan wordt er doorgaans ook gebruik gemaakt van kunstmest, pesticiden en chemicaliën op de plantages. Plastic is stevig, licht voor transport en de productie kost relatief weinig energie. Herbruikbare shoppers van plastic belanden minder snel in de natuur en worden in Nederland en België veel hergebruikt. [..]'
Hergebruik stimuleren
Klanten stimuleren om hun eigen tas mee te nemen is niet nieuw of beperkt tot Nederland. Zo introduceerde supermarktketen Tesco begin 2018 al een actietas in Maleisië, die klanten korting geeft naarmate zij de tas vaker laten scannen bij het boodschappen doen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!