En hoe is het? Tijdens en na het Perscongres van Corner-Stone op 12 oktober in Bussum kwam die vraag regelmatig binnen. Goeie vraag. Meervoudig antwoord op mogelijk. Soms interessant (de eerlijke presentatie van @dotflip over Unilever), soms boeiender dan gedacht (de casebespreking Greenpeace vs KitKat), soms minder boeiend dan gedacht (de blijkbaar rimpelloze case van KLM en de aswolk), maar vooral regelmatig tenenkrommend. Waarom? De (on)verholen negatieve houding van aardig wat deelnemers en sprekers over Social Media. En ja, ik kan het toch niet laten daar op in te gaan.
Dat het veel over Twitter ging in plaats van over Social Media, soit. Sommigen kunnen zich daar heel boos over maken, maar 'Twitter' is op dit moment eenvoudigweg het etiket voor de discussie over Social Media in Nederland. Dan is het vervolgens wel nodig om de stap naar echt gebruik van Social Media te maken. Dat dat voor velen nog een paar stappen vergt, is begrijpelijk.
Ontstellender is de opstelling bij diverse deelnemers en sprekers die niet alleen antipathie tegen Twitter en Social Media lijkt te verraden. Nee, risicomijdend gedrag zou beter passen als typering. Een enkele keer verpakt in een opmerking dat Twitter niet meer dan koffiepraat is (je gedachten gaan op zo'n moment uit naar de Twitteractiviteiten van Douwe Egberts en Nespresso). En als het maar koffiepraat is, dan hoef je er 'blijkbaar' niets mee te doen.
Maar regelmatig ook out in the open: als je op het Social Media pad gaat, dan communiceer je op een manier die wel eens tegenreacties zou kunnen opleveren of zelfs: verkeerd zou kunnen gaan. En dan leek het ook nog of die mensen die hierover begonnen, nog het meeste moeite hadden met het feit dat er zou moeten worden gecommuniceerd. Mijn hemel, wat doen die communicatieadviseurs de hele dag dan op hun werk. Oh nee, het is eigenlijk erger: de doelgroep van het Perscongres bestaat vooral uit voorlichters, woordvoerders. Oftewel: het zijn de mensen binnen een organisatie die er voor zijn aangesteld om contact te hebben met de buitenwereld die een opstelling lijken te hebben dat ze dat liever niet doen.
Er is altijd een excuus te vinden om niet-actief te blijven via Social Media. Juridisch (Menno Weij van SOLV Advocaten merkte - terecht - op dat als je fouten wilt vermijden, je beter helemaal niet kunt twitteren). Vanuit dubbele-petten perspectief (Bartho Boer, hoofd voorlichter gemeente Amsterdam Twittert niet omdat hij niet wil dat zijn eigen partijkleur (VVD) met die van zijn baas (PvdA)). Vanuit de boze buitenwereld perspectief (een woordvoerder uit de jeugdzorg uitte toch vooral zorgen met het oog op het negatieve sentiment over zijn sector). Vanuit het het-zijn-net-mensen-die-medewerkers perspectief (wat moet je doen als iemand twittert dat hij een baaldag heeft als hij op weg gaat naar, in het geval van het voorbeeld, AEGON. Waarbij aangetekend dat AEGON natuurlijk wél actief is op Social Media gebied).
Excuses genoeg. Maar het zou de communicatie van heel veel organisaties ten goede komen als zij zich over die excuses heen zouden zetten en de focus zouden kunnen verschuiven van het negatieve naar het positieve. Nee, Utopia komt niet in ons bereik door Social Media. Tot die categorie Jaldaldal goeroes behoor ik zelf ook niet.
Wat dan als het fout gaat? vroeg zowel ochtendvoorzitter Paul Witteman als middagvoorzitter Jan Tromp. Nou, dan gaat het fout en dan ga je daarover in gesprek met de betrokkenen. En neem je dan maatregelen? En ontsla je dan iemand? Je kon de vervolgvragen uittekenen.
Seriously? Ja, dat zit er in. Maar dat zit er ook in zonder Social Media. Zonder Twitter. Zelfs zonder desktop met Internetverbinding. Want communicatie (en woordvoering) is en blijft - godzijdank - mensenwerk.
Jaap Stronks begon de dag met een quote van Henry Ford "If I had asked my customers what they wanted, they would have said a faster horse.". Dat was op zich een mooie opmaat voor een dag out-of-the-box luisteren, denken en discussieren over pers en Social Media. Conclusie voor mij aan het einde van de dag was echter dat er nog heel veel professionals in het communicatie- en woordvoeringsvak zijn die nog moeten beginnen met het uit het eerste hokje treden: kijk eens buiten je organisatie, buiten je dagelijkse routine. Los van al dat 2.0 geweld. Ondanks de mooie cases van met name Unilever en KitKat, de lerende opstelling van AEGON en de goeie opmerkingen van @laradio is dat wat er the day after bij me is blijven hangen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!