Over het algemeen zijn de cijfers niet rooskleurig. De meeste tijdschriften krimpen, het is een trend die zich over de gehele markt manifesteert. Er is al veel gezegd over het rampjaar 2013 voor printmedia. Dalende oplages lijken structureel. Oorzaken liggen vooral in de markt zelf, die overvol is. Ook de komst van nieuwe (en sociale) media brengt een extra druk op bestaande titels. Daarom is het opvallend dat sommige titels tegen de trend in een stijging laten zien. En dat is natuurlijk een compliment waard.
Opinie en mannenbladen
In het mannenschap is het slecht vertoeven dezer dagen. Vooral Elsevier, Maarten en Playboy zien de oplages kelderen. Een lichtpuntje vormen De Groene Amsterdammer en Esquire met een lichte stijging van de oplages ten opzichte van dezelfde periode in 2012 en 2011.
Special interest
Alle woon- en buitenbladen krimpen flink als je de cijfers over het derde kwartaal van 2013 vergelijkt met de cijfers over de jaren ervoor. In de special interesthoek is de krimp van de populair wetenschappelijke bladen het geringst (Quest, Psychologie Magazine). Happinez daalt licht en Flow kent zelfs een groei van 62.199 naar 70.991 exemplaren in de betaalde oplage. Ook muziekblad 100% NL magazine stijgt van 110.312 naar 115.319.
Vrouwenbladen
De meeste stijgers bevinden zich in het segment van de vrouwenbladen. Cosmopolitan, Red en Vorsten stijgen licht. De grootste stijgers zijn: Vogue (bijna 5.000 meer naar een betaalde oplage van 65.328), en ook LINDA.’s oplage groeit met bijna 10.000 naar een indrukwekkend cijfer van 209.537.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!