PayPal en Ipsos brengen voor het derde achtereenvolgende jaar het cross-border commerce rapport uit.
Enkele resultaten uit het rapport die volgens de onderzoekers voor Nederlandse verkopers interessant kunnen zijn:
• 72 procent van de Nederlandse volwassenen die online actief zijn, heeft in de afgelopen 12 maanden online geshopt, en 27 procent van deze groep verwacht dat zijn online uitgaven de komende 12 maanden zullen stijgen.
De meest voorkomende redenen voor het verwachten van een toename zijn het gemak van online shoppen (80 procent) en de verwachting dat verzending goedkoper wordt (22 procent).
• 37 procent van de Nederlandse online shoppers, heeft in 2016 een aankoop in het buitenland gedaan. Bijna een kwart (24 procent) van hen besteedt meer dan de helft van hun totale online uitgaven over de grens.
• Veilige betaalopties en gratis verzending zijn de grootste drijfveren voor mensen om cross-border te shoppen. 52 procent van de ondervraagden gebruikt PayPal als betaalmethode.
Transparantie
Verzendkosten, toeslagen en zorgen over de bezorging van hun bestelling zijn de voornaamste factoren die Nederlandse consumenten ervan weerhouden om cross-border te shoppen. Uiteindelijk draait het allemaal om transparantie van de verkoper: verzendkosten en importkosten – een grote barrière voor internationale online aankopen – moeten betaalbaar zijn en duidelijk staan beschreven.
Nog een trend
Wanneer consumenten online gaan en openstaan voor online cross-border shoppen zien de onderzoekers nog een trend.
31 procent van de Nederlandse ondervraagde online shoppers liet de afgelopen 12 maanden een digitaal winkelwagentje achter bij cross-border aankopen door het betaalproces niet af te ronden. De voornaamste redenen om de transactie af te breken, zijn verzendkosten en het niet aanbieden van de gewenste betaalmethode.
Totale prijs
Meer dan de helft (54 procent) van de respondenten geeft aan dat het hen niet uitmaakt waar vandaan de bestelling wordt verzonden, zo lang de totale prijs maar goed is. De meeste Nederlanders die online over de grens shoppen, kopen in Duitsland (15 procent), China (13 procent) en het Verenigd Koninkrijk (12 procent).
Voor 84 procent van de mensen die in China winkelde en 67 procent van de mensen die in Duitsland winkelde zijn betere prijzen hiervoor de belangrijkste reden.
De mogelijkheid om producten te kunnen kopen die in eigen land niet verkrijgbaar zijn, is voor 62 procent van de mensen die in het Verenigd Koninkrijk shoppen de belangrijkste motivatie om daar te winkelen.
Verschillende typen cross-border shoppers
Er zijn verschillende typen cross-border shoppers, en verkopers dienen zich volgens de onderzoekers te realiseren dat om huidige cross-border shoppers te behouden, betere prijzen essentieel zijn.
Om consumenten die nog nooit cross-border hebben geshopt aan te trekken, zijn gratis verzending en veilig betalen de belangrijkste factoren. Beide factoren werden door 34 procent van de online shoppers als reden gegeven om te kiezen voor online shoppen in een ander land.
Betaalmethode
De betaalmethode is ook een belangrijke factor. De voornaamste redenen waarom mensen een voorkeur hebben voor een specifieke betaalmethode zijn veiligheid (53 procent), betaalgemak (41 procent) en aankoopbeveiliging (39 procent).
Het onderzoek geeft inzicht in het online binnenlands en cross-border koopgedrag van ruim 28.000 consumenten in 32 landen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!