Overslaan en naar de inhoud gaan

Normaal over drugs-campagne moet debat over drugsbeleid op gang brengen

‘Er zijn geen eenvoudige oplossingen voor de drugsproblematiek. Een verbod is geen beleid, er moet over gesproken kunnen worden.'
Merel en Jochem Janssen
Merel en Jochem Janssen
© Initiatiefnemers Normaal over drugs-campagne
Merel en Jochem Janssen
Merel en Jochem Janssen
© Initiatiefnemers Normaal over drugs-campagne

‘Drugsverbod is geen drugsbeleid’. Met oneliners zoals deze vraagt de campagne #normaaloverdrugs aandacht voor het huidige Nederlandse drugsbeleid. De campagne, een initiatief van Tenclub-oprichters, Merel en Jochem Janssen, moet het maatschappelijk beladen onderwerp bespreekbaar maken, want: ‘Er samen over praten is de eerste stap naar verandering.’  

related partner content for mobile comes here

‘Iets dat niet mag bestaan, kan ook niet worden besproken,’ zegt Merel Janssen. De campagne roept daarom ook op om vooral normaal te doen over drugs. ‘Het klinkt misschien kinderachtig, maar “normaal doen” is de eerste stap naar verandering’, vindt de onderneemster.

‘Verbod is geen beleid’

Jochem Janssen benadrukt de achterliggende gedachte van de campagne door aan te geven het belangrijk te vinden dat gezamenlijk vastgesteld wordt dat ‘het huidige beleid niet werkt en dat het tijd is om een andere weg in te slaan.’ Hij stelt vast dat het drugsbeleid in Nederland de afgelopen jaren harder en repressiever is geworden. De ondernemer vraagt zich daarom ook af wat deze aanpak heeft opgeleverd. 

‘Er is nauwelijks voorlichting, drugsafval wordt gedumpt en er is steeds meer criminaliteit. Er zijn geen eenvoudige oplossingen voor de drugsproblematiek. Een verbod is geen beleid.’

Normaal over drugs-campagne moet debat over drugsbeleid op gang brengen
Normaal over drugs-campagne moet debat over drugsbeleid op gang brengen

De campagne

De campagne wordt uitgerold in meer dan twaalf steden op langs snelwegen en in de metro’s van Amsterdam en Rotterdam hangen diverse uitingen met oneliners over het huidige drugsbeleid. Samen met de online-campagne moeten deze uitingen de samenleving en beleidsmakers confronteren met het huidige drugsbeleid, dat volgens de initiatiefnemers contraproductief zou zijn.

De campagne moet iedereen, en beleidsmakers in het bijzonder, uitdagen om het standpunt ten aanzien van het drugsbeleid te herzien en het debat op gang te brengen

Regulering

De initiatiefnemers zeggen bewust geen uitgewerkte voorstellen voor een alternatief drugsbeleid te geven. Wel verwachten ze dat als erkent wordt dat het huidige beleid niet werkt, dat er regulering op gang zal komen. De campagnemakers stellen verder dat ruim 1.7 miljoen Nederlanders regelmatig drugs gebruiken voor ontspanning, -zelf- medicatie of om prestaties te verbeteren.

‘Dit gebeurt nu zonder controle op de productie, de herkomst, de samenstelling of de kwaliteit van deze middelen.’

Mening omzetten in actie

Merel en Jochem: ’Wij geven een eerste aanzet, maar een bewustwordings-campagne zoals deze heeft veel, heel veel mensen nodig die dezelfde mening zijn toegedaan én die omzetten in acties. Hoe meer mensen onze oproep delen, hoe groter de kans op succes.’

Doelstelling

De vooropgestelde doelstelling is dan ook duidelijk volgens Jochem Janssen: ‘Als je drugs als normale producten beschouwt, kun je ook normale regels stellen. Regels over kwaliteit, productie, distributie en consumptie. Een dergelijk drugsbeleid kan wel bijdragen aan een veiligere en gezondere samenleving.’

Informeren en delen

Om het debat over het drugsbeleid in beweging te brengen, beschrijft een factsheet het drugsbeleid sinds 1995. Deze is te vinden op de website, evenals het manifest, waarin de opvattingen van #normaaloverdrugs zijn vastgelegd. 

Lees ook: Hollywood lonkt al voor de maker van Rutte, Freeman en De Jonge's deepfakes

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in