Als je weinig tijd hebt, kijk dan in ieder geval even helemaal onderaan. Er is een nieuw business model voor fondsenwerving aan het ontwikkelen, waar bestaande goede doelen zeker last van gaan krijgen.
5 miljoen euro versus merkbeleving
Het web wordt in toenemende mate door fondsen ingezet als belangrijke schakel rond een evenement. Denk hierbij aan de Alpe d’HuZes waar KWF Kankerbestrijding (www.opgevenisgeenoptie.nl/) volgens de laatste stand ruim 5 miljoen euro mee heeft opgehaald. In vergelijking tot succesvolle communities zoals My Asics www.myasics.nl, waar het vooral om merkbeleving gaat, is dat een uitstekende prestatie.
Marktplaatsen
Zeker in tijden van crisis, maar ook daarna, zijn marktplaatsen waar vraag naar en aanbod van kennis en tijd samenkomen interessant, zoals Stichting Laluz (www.stichtinglaluz.nl) en De 1 procent club (www.1procentclub.nl/. Als je dit vergelijkt met de for-profit wereld dan komt de portal van Procter and Gamble (www.pgconnectdevelop.com/) enigszins in de buurt . In de IT is deze open source gedachte van menskracht mainstream. Maar zou een dergelijke matchmaking ook kunnen werken voor bijvoorbeeld Nike? Bij NikeID nikeid.nike.com ligt de nadruk toch nog meer op het gepersonaliseerd aanbieden van producten, maar wordt het intellect van de massa nog niet echt aangesproken om producten te ontwikkelen. Correct me if I‘m wrong.
Succesvolle nicheplatforms
Wat in de VS een grote vlucht heeft genomen zijn nicheplatforms, inmiddels verworden tot heuse merken, waar mensen die ‘iets hebben met goede doelen’ samenkomen, informatie uitwisselen en op een laagdrempelige manier de fondsen van hun voorkeur steunen, door petities te tekenen of geld ophalen door te klikken (click-to-give). De website Care2 (www.care2.org) heeft bijvoorbeeld bijna 40 miljoen getekende petities ontvangen van 12 miljoen leden. Dit soort websites hebben èn kritische massa èn bieden voor de goede doelen een eerste stap in een ‘customer journey’ met nieuwe, potentiële donateurs. Een soortgelijk voorbeeld is Social Vibe www.socialvibe.com/. Dit platform draait op de drie-eenheid tussen consumenten, bedrijven en connecties die het legt naar andere online platforms (Facebook, etc). Dit doet me qua businessmodel denken aan dat van Cafepress (www.cafepress.co.uk/).
Nieuw business model voor fondsenwerving
Nog een stap verder gaat Kiva.org (www.kiva.org). Zij volgen het succesvolle Dell-model (cut-out-the-middle-man). Kiva is een platform dat rechtstreeks (zij het via lokale bureaus) bemiddelt tussen de vraag om financiële hulp en het aanbod aan geld in de vorm van microkredieten. Kiva zelf vraagt alleen een vrijwillige bijdrage van 10% voor hun fonds. Een belangrijk ander verschil met fondsen is dat het hierbij gaat om een lening. Omdat er met kleine lokale partners wordt gewerkt, daar waar de actie is, blijft het ‘hoofdkantoor’ heel klein en kunnen er veel kleine ondernemers in inmiddels 49 landen worden gefinancierd door ruim een half miljoen micro-investeerders.
Hoewel Kiva.org nog relatief bescheiden is qua omvang, is dit business model voor fondsenwerving er eentje om in de gaten te houden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!