Namen met onderscheidend vermogen, impact, overtuiging, merkkracht, overredingskracht en ingebakken verleiding en merktactiek. Dat is het soort namen waarmee The Luminaries het verschil willen gaan maken.
Het nieuwe gespecialiseerde bureau wil bovendien het vak naamcreatie in Nederland beter op de kaart zetten, zo schrijven de drie oprichters in een begeleidend persbericht. Want, zeggen ze: 'Er zijn weliswaar drie of vier gespecialiseerde naamcreatiebureaus in Nederland maar de meeste namen van merken, organisaties en producten worden er tussen de soep en de aardappelen bij gedaan. Of op achternamiddagen tussen macbook en ordnerkast.'
Erwin Wijman is naamstrateeg, marketingdeskundige (Adformatie-)journalist en auteur van verschillende marketingboeken waaronder De bedrijfsnamenfabriek (Nieuw Amsterdam, 2007) en Vlinder in de boksring (Adfo Groep, 2014).
Naamstrateeg Annedien Hoen (foto, rechts) heeft ervaring als identiteitontwerper, creatief strateeg en extern creatief voor bureaus en als freelance naambedenker.
Visueel strateeg Iris van Sen (foto, midden) werkte in de reclamewereld, is medeoprichter van Nieuwe Garde, doet als zelfstandige identiteitstrajecten en verzorgt trainingen en advieswerk bij HBO-kunstvakopleidingen als ArtEZ en Minerva Academie voor Popcultuur.
Een goede naam kan zonder reclame, denken The Luminaries, die zich ook willen onderscheiden door geen 'synthetische' namen te ontwikkelen: 'uit overtuiging maar ook omdat het te veel geld kost om dat soort namen bij de doelgroep top-of-mind te krijgen. Een goede naam kan zonder reclame, sterker: een goede naam is reclame.'
Over hun eigen naam: 'The Luminaries klinkt als een nieuw popbandje en dat is expres.'
The Luminaries zorgen voor een nieuw geluid, wil het drietal duidelijk maken, en naast stralend hemellichaam staat luminary ook voor iemand die een inspiratiebron is voor anderen, een personage vol betekenis en verhalen.
The Luminaries weten zich gesteund door een Raad van Advies die bestaat uit: Rik Riezebos, algemeen directeur van Eurib/European Institute for Brand Management en auteur van het standaardwerk Merkenmanagement; Bas Kist, partner en medeoprichter van merkenbureau Chiever Marks & Brands; en Jan Kuitenbrouwer, directeur van de Taalkliniek, schrijver en columnist van NRC Handelsblad.
Foto: Melinda-Lou van der Linden/melinden.com
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!