‘Nederlandse techbedrijven moeten groter denken’

De Nederlandse techbedrijven laten zich nog te veel beperken door de grenzen van het lokale ecosysteem. Ze moeten gaan handelen als ‘tech-nomaden’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit meldt ABN Amro in haar vanochtend gepubliceerde TMT-rapport over de techmarkt. Hoewel Nederland een goede kweekvijver is voor innovatieve start-ups speelt de Nederlandse TMT-sector internationaal geen rol van betekenis. Amsterdam is nog geen cluster waar TMT-bedrijven zich massaal vestigen. 

Groeifase
Het ontbreken van een cluster heeft volgens ABN Amro invloed op de innovatiekracht van de branche en het groeipotentieel van startende bedrijven. Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom van ABN Amro: ‘Slechts weinig Nederlandse TMT-start-ups slagen erin uit te groeien tot multinationals die de concurrentie met buitenlandse partijen kunnen aangaan. In de startfase van bedrijven is doorgaans voldoende investeringsgeld beschikbaar. In de groeifase is het voor TMT-bedrijven veel moeilijker hun weg te vinden in netwerken van andere TMT-ondernemers en naar investeerders.’

Tech-nomaden
Het is volgens Peters belangrijk de start-up-cultuur verder te omarmen, ook in latere levensfases. ‘De nieuwe tech-ondernemers zijn feitelijk tech-nomaden voor wie de wereld het speelveld is. Zij bouwen hun bedrijven op de internationale platformen die het internet te bieden heeft. In aangrenzende landen en in de rest van Europa bevindt zich een enorme markt, waarin alle ruimte is om te groeien en tech-investeerders op zoek zijn naar nieuwe interessante bedrijven. ABN Amro wil extra inzetten op het ondersteunen van tech-nomaden.’

Nederlandse handelsgeest
De bank benadrukt dat de Nederlandse handelsgeest ook in de virtuele wereld een kracht is. ‘Nederland is sterk in cloud platforms, financiële innovatie (betalingen), ticketing, e-commerce en travel-boekingen. De Nederlandse thuismarkt is erg geschikt voor het ontstaan van innovaties. Er is een goede digitale infrastructuur en de Nederlandse consument is enorm techminded. Dat maakt Nederland een goede testmarkt voor nieuwe en bestaande internetdiensten.’
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie