Zo blijkt uit onderzoek van Coosto. Het social analyticsbureau bekeek voor Communicatie het online sentiment naar aanleiding van de naamsverandering.
De resultaten:
Er werden 4509 social mediaberichten over #NPO geteld. 12 procent hiervan had een negatieve inhoud. 14 procent was juist positief.
Maar , vergeleken met de buzz rondom het Volkskrantbericht over de vermeende dood van Johan Cruijff, dat op dezelfde dag speelde, lijkt het toch vooral een issue te zijn onder twitteraars uit het media- en merkenvak.
Ter vergelijking: toen men in maart vorig jaar de naamsverandering bekend maakte, waren er ruim 12K berichten met een flink negatief sentiment, dus onvergelijkbaar met dinsdag19 augustus.
Verloop
In de ochtend is het even schrikken voor mensen, en is het sentiment negatief. En er wordt flink geframed, getuige dit bericht van RTL op Facebook:
Sarcasme
Er zijn ook tweeps die duidelijk aan het sturen zijn, zowel negatief als positief. Sommige Twitteraars versturen 15 tweets of meer over dit onderwerp.
Zoals gewend van Twitter zie je daar een hoop sarcasme. Deze tweets werden goed gedeeld:
Maar toch ook een hoop nuance: