In Cannes werden vanochtend diverse shortlists bekendgemaakt. Nederland moet het doen met 12 nominaties in twee deelgebieden. JWT Amsterdam heeft de meeste nominaties.
Direct Lions
Bij de Direct Lions weet Nederland zes keer tot de shortlists door te dringen. JWT Amsterdam is drie keer voor dezelfde campagne genomineerd (Elan) en één keer voor Nestlé.
JWT Amsterdam - Taste the translation - Elan (3x)
Joe Public – A kiss is a stamp – PostNL
JWT Amsterdam - Give Holland a break – Nestlé
DDB & Tribal Worldwide Amsterdam – Happy to help – KLM
Promo & Activation Lions
Ook zes nominaties hier, waarbij Joe Public en Wieden+Kennedy Amsterdam in twee categorieën zijn genomineerd voor dezelfde campagne. De nominaties komen hier en daar overeen met die in de Direct Lions. Ook hier nominaties voor de campagnes van PostNL en Nestlé.
Joe Public – A kiss is a stamp – PostNL (2x)
DDB & Tribal Worldwide Amsterdam - The Airplane Apartment - KLM
JWT Amsterdam - Give Holland a break – Nestlé
W+K Amsterdam – Chasing horizons – Citizen
Nederland haalt de shortlist bij Press niet, terwijl dat toch een behoorlijk omvangrijke lijst is. Ook bij de Leeuwen voor Mobile en Innovations heeft Nederland geen nominaties.
Het totale aantal inzendingen voor Promo & Activation bedroeg 300, voor Direct waren dat er 277, voor Mobile 109, voor Press 518 en voor Innovation 34.