Nationale Cliché-dag, wat is jouw meest gehate dooddoener in het vak?

De marketing en communicatie lopen over van de dooddoeners en holle frases. We verzamelen ze in dit stuk.  Deel jouw meest gehate clichés.

Bedrijven die ineens 'de klant centraal zetten' (duh) of adviseurs die niet adviseren maar ‘op zoek gaan naar de vraag achter de vraag’. 

Communicatie-experts die maar blijven roepen dat de anderen in het vakgebied de ‘taal van de boardroom niet spreken’.  Of zeggen dat ‘slechte publiciteit niet bestaat’ en een ‘reputatie te voet komt en te paard gaat’.

Onze vakgebieden zijn vergeven van de dooddoeners, holle frases en uitgekauwde clichés. We verzamelen ze vandaag, voor iedereen die zich soms doodergert een kans dit even van zich af te schrijven.

Deel je clichés met ons in een reactie, je mag in een korte zin uitleggen waarom! Hieronder lees je een selectie van de suggesties.

'Out of the box' denken

Vrij vertaald: we weten het niet meer, doe maar iets geks. Er moet iets nieuws, iets creatiefs bedacht worden, het gebruik van dit afgekloven begrip doet het ergste vermoeden.

‘Beter goed gejat dan slecht bedacht’

Je ooit afgevraagd waarom zoveel reclames op elkaar lijken? Hierom.

De buitenwereld naar binnen halen

Bedoeld om te zeggen dat de organisatie moet weten wat andere mensen denken. Dat zijn twee verschillende werelden namelijk. Staat wel wat haaks op het volgende cliche. 

Binnen beginnen, buiten winnen

Uitspraak vooral gebruikt door communicatieprofessionals, is al lang in swang. Ze willen ermee zeggen dat je eerst de eigen organisatie op orde moet hebben, voordat je de buitenwereld (die je al naar binnen hebt gehaald) kunt veroveren. 

.... zit in het DNA van onze organisatie  

Er zit werkelijk van alles in de erfelijke eigenschappen van organisaties. Van informatiebeveiliging, ambulant werken en de focus op gezondheid tot werkgeluk en verantwoord omgaan met persoonsgegevens. Nooit negatieve zaken trouwens, zoals de neiging om te veel vergaderen of besluiteloosheid.

Verandering is de enige constante

Komt van een Griek, Heraclitus Een beetje intellectuele manier om te zeggen dat 'de wereld van (vul een willekeurige sector in) zo enorm in beweging is'. of er 'geen dag hetzelfde is'.

Ieder mens is anders

De formulering waar reclemaemakers wat lui naar grijpen om te laten zien dat een product er niet voor een soort mens in. Duikt vaak op in commercials. 

We zijn verbinders

Was altijd een uitspraak voor verpleegsters, maar heeft sinds een tijdje al de communicatie en marketing bereikt. En hoe. Iedereen verbindt, hoewel de kloof in de samenleving er alleen maar groter door wordt.

We moeten vanaf het begin aan tafel zitten

Stiekem denken de gebruikers hiervan betere besissingen te nemen dan hun opdrachtgevers. Waren de resultaten van een campagne bedroefend, dan is dat niet de fout van de reclameman, marketeer of communicatieprofessional. Die waren simpelweg te laat ingeschakeld.

  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie