My first internetradio

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Soms ben je als een kind zo blij, ik ben namelijk de trotse eigenaar van een (het is op de foto links het bovenste apparaat).

Het gaat om een radio van het Britse merk en je kan er via de ingebouwde wifi verbinding duizenden zenders mee ontvangen.

Duizenden zenders die je kan selecteren op bijvoorbeeld land of genre. Zeg maar een wereldontvanger, maar dan digitaal. Maar dat kan ik toch ook gewoon via mijn PC, naar internetradio luisteren? Zul je wellicht denken of zeggen. Ja dat kan al jaren, maar de beleving is totaal anders.

In plaats van je laptop of PC aanzetten en opstarten en browsen, werkt dit gewoon als een radio. Ik heb het ding nu permanent in de huiskamer staan en via een kabeltje aangesloten op mijn versterker.

We gaan steeds meer naar apparaten die niet meer aanvoelen als een computer, maar die wel de voordelen daarvan bieden.

Terug naar de internetradio. De VPRO had het leuke idee . Het Commissariaat van de Media stak daar een stokje voor, omdat een omroep geen radio's mag verkopen.

Dom dom dom, ik vind dat de publieke omroep een belangrijke broedplaats voor innovatie moet zijn. Sterker nog, als er dan toch televisie en radio-belastingcentjes via de omroep in internet worden gestopt (wat sommige oneerlijke concurrentie vinden), zorg dan dat het wel een innovatiedoel dient. Onze Jan Peter zou beter moeten weten met zijn innovatieplatform.

Terug naar de internetradio. Het is een heerlijk gevoel dat je geen schaarste meer hebt zoals via de kabel. Internetradio's in deze vorm zijn er overigens al een tijdje, Philips heeft bijvoorbeeld ook diverse internetradio produkten .

Met de komst van breedband en draadloos internet lijkt het moment van doorbreken naderbij. Wat een keuze en wat is het toch een heerlijk medium, de radio. Radio en internet hebben trouwens in mijn ogen dezelfde genen. Net als internet is radio ook van oorsprong een echt communicatie(metelkaar)medium.
Radioamateurs van vroeger lijken op de webloggers van nu. Vergelijk dat met televisie, dat een echt zendmedium is.

Radio en internet zijn ook allebei media die je met relatief beperkte middelen kunt realiseren. En dat trekt een andere type mensen. Radiomensen zijn dus al gewend met kleine budgetten te produceren.

Voor hun is er dan ook geen cultuurshock, voor wat betreft het produceren voor internet. Televisie heeft een ander DNA. Bij televisie is men gewend met grote budgetten te werken, met veel mensen. En voor televsiemensen is de opkomst van video via het internet, met beperkte middelen, dan ook een veel grotere stap. Het is niet voor niks dat zoveel mensen met een radioachtergrond ook het internet lief hebben.

Het apparaat is dermate gebruikersvriendelijk dat het logisch is dat elektronikafabrikanten bij radio gebruik gaan maken van deze technologie, juist vanwege eerdergenoemde penetratie van draadloze breedbandverbindingen in steeds meer huishoudens.

En tot slot, reclamemakers opgelet. Elke internetradio van Reciva heeft een unieke code meegekregen, waardoor volgens Reciva, targetten van boodschappen mogelijk is.

Radio en internet, een huwelijk van twee prachtige media, met een prachtig kindje: de internetradio.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie