Merijn Everaarts (CEO Dopper): ‘Kunst en design met elkaar combineren, dáár zoeken we naar’

‘Onze kracht ligt bij zoveel mogelijk marketingtechnisch aanwezig zijn, dat doen wij in podiumtijd.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dopper bestaat vijf jaar en heeft een duidelijke missie:  meer schoon kraanwater, en minder watervervuiling door plastic. Vijf procent van de netto omzet gaat naar drinkwaterprojecten in Azië en Afrika én educatie in westerse landen over de problemen van plastic afval in water. Een interview met Merijn Everaarts, founder en CEO van Dopper.

Wat maakt Dopper anders dan andere merken?
‘Dopper was één van de eerste waterflessen met een missie. Wij zijn niet in de wereld gekomen om flessen te produceren, maar om mensen te inspireren om minder plastic afval te produceren en kraanwater op de kaart te zetten. Daarin onderscheiden wij ons van een Nike bidon bijvoorbeeld. Van Bobble en Join the Pipe verschillen we zowel in missie als design.’

Is design zo belangrijk?
‘Ja, we hebben Dopper als lifestyleproduct gepositioneerd. Niet als een stichtingsfles voor het goede doel, maar als iets wat je bij je wil dragen omdat het bij jezelf of bij je outfit past. Daarom verkopen we ook verschillende kleuren. We hadden eerst alleen de blauwe fles, maar het werd al vrij snel duidelijk dat één product eigenlijk geen product is.’

Hoe zit het met cijfers?
‘Wij hebben vorig jaar 750.000 flessen verkocht en dit jaar zitten we tegen de 1,3 miljoen flessen aan. We verdubbelen onze verkoopcijfers bijna elk jaar. Eigenlijk komen we dit jaar te kort. We zouden meer kunnen draaien, maar waren ingesteld op een groei van dubbele cijfers. Voor volgend jaar zijn we klaar om meer dan het dubbele te groeien.’

Jullie bestaan vijf jaar, hoe gaan jullie dat vieren?
‘Met een gemaakt door opkomend kunstenaar Pablo Lucker. Daarvan zijn 510 stuks verkrijgbaar in elke kleur. Hij vertelt op de rand van de dopper ons verhaal. Hij verbeeld twee werelden: één mét schoon kraanwater, en één zonder schoon kraanwater. ‘

Jullie hebben grote naamsbekendheid, hoe is dat gelukt?
‘De kracht ligt bij zoveel mogelijk marketingtechnisch aanwezig zijn en dat doen wij in podiumtijd. We zorgen dat we dagelijks ergens op het podium staan en mensen inspireren over plastic afval en kraanwater. Er zijn natuurlijk heel veel mensen die de Dopper kopen omdat ze het een leuke fles vinden, maar wij zijn heel erg gefocust op de early adapters die bij ons aansluiten wat betreft onze missie. Ook in het buitenland zitten we heel erg dicht op de “user culture”, zoals we die noemen.’

Hoe uit dat zich?
‘In december gaan we een grote actie doen met de New York University waarmee we denken de early adaptors onder de studenten te vinden. Dat is een doelgroep waar we groot onder zijn in Nederland. Veel studenten drinken water in de collegezalen, maar wij willen dat ze van mineraalwater naar kraanwater switchen. In New York drinkt iedereen gewoon water uit de kraan, dus het kán. Net zoals in Nederland zijn er eigenlijk geen belemmeringen.

Wij focussen ons op deze leeftijdscategorie omdat daar de change makers sneller met elkaar praten. Er zijn natuurlijk heel veel mensen die de Dopper kopen uit overtuiging, maar niet iedereen zwaait de hele tijd met die fles van “dit moet je hebben”.’

Wat doen jullie verder aan marketing?
‘We zijn het bedrijf begonnen met een flashmob om aandacht te genereren voor onze vraag naar een duurzame fles. Een jaar later organiseerden we een afvalconcert in Nijmegen en in 2013 hebben we in San Francisco een plastic wave gebouwd van petflessen waar je op kon surfen. Daardoor hebben we veel aandacht gekregen voor onze boodschap, zelfs bij ABC news. Daardoor hebben wij bijgedragen aan de verbanning van de petfles voor mineraalwater uit de supermarkt in San Francisco  vanaf 1 januari. Dat vind ik heel bijzonder.’

Zijn daar nog meer voorbeelden van?
‘Volgend jaar tijdens de Olympische Spelen gaan we in samenwerking met Peter Smit, een kunstenaar uit Nederland, de Plastic Madonna creëren van 100.000 petflessen. Dat doen we in Scheveningen en in Rio op 25 juni, World Ocean Day. Het beeld van Madonna symboliseert hoe zij de microplastics die wij door onze omgang met plastic in ons lichaam krijgen, doorgeeft aan baby Jezus via haar borstvoeding. Hierdoor zal Jezus nooit die grote Jezus worden bovenop de berg van Rio. In Nederland komen we aan de petflessen door iedereen te vragen één stukje plastic op te pakken. In Rio gaan we elk weekend beach clean-ups organiseren met de mensen die op het strand liggen.’

Hoe ziet u Dopper over 5 jaar?
‘Wij verdubbelen momenteel in aantallen of in omzet, dat lijkt mij een hele mooie organische groei. Als wij dit kunnen voortzetten, dan is dat in omzet en in aantallen flessen heel erg mooi, maar wat ik vooral wil is dat de petfles verdwijnt uit ons leven. Toen ik er vijf jaar geleden aan begon, was het ondenkbaar dat een supermarkt zou overwegen om de petfles uit het assortiment te halen. Nu gebeurt dat zowel in San Francisco, als in Selfridges in Groot-Brittannië. Dat is weliswaar maar één keten, maar dat is wel een hele grote.’

Hoe zit dat in Nederland?
‘Ik heb gesprekken met verschillende supermarkten en ik weet dat het speelt, dat stemt me gerust.’

In 2013 waren jullie bijna failliet, maar hoe zijn jullie daar bovenop gekomen?
‘We hebben in 2013 twee vestigingen geopend, één in San Francisco en één in Hong Kong. We hadden wel mega omzet, maar dat geld ging allemaal naar de nieuwe vestigingen. We waren eigenlijk twee bedrijven aan het opzetten, in plaats van impact te maken. Nu hebben we een nieuwe formule gevonden, waar we in die landen distributeurs hebben zitten die het werk voor een heel groot deel uit handen nemen. Daarnaast hebben we een PR-bureau in die landen en één ambassadeur die podiumtijd moet halen, en nadenkt over acties.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie