JMango heeft een gepatenteerde technologie dat het mogelijk maakt om een applicatie één keer te ontwikkelen en beschikbaar te maken over 7 platformen. (Java, Symbian, Windows, Blackberry, iOS, Bada, Android). Het is een transactie georiënteerd platform (mcommerce, top-up, bancair). Vanaf 2012 heeft JMango aan een nieuw product gewerkt, genaamd JMango360, waarbij mensen zonder enige mobiele kennis een applicatie kunnen maken, die een onder andere een productcatalogus heeft en betalingen kan ontvangen gericht op de vier belangrijkste mobiele platformen (iOS, Android, Blackberry en Windows Phone). Begin deze week lanceert JMango op het Magento Imagine eCommerce Conference in Las Vegas hun nieuwe platform JMango360 met Magento koppeling. Dit maakt het mogelijk om zeer eenvoudig je online shop om te zetten naar een mobiele applicatie. MobileMarketing.nl stelde 5 vragen aan Maarten Schuiling (CCO Jmango360).
Er zijn reeds heel wat zelf bouw app partijen, waaronder Chayns en App Machine. Waarmee weet JMango zich te onderscheiden?
Schuiling: Een JMango360 applicatie is een echt native mobile applicatie en is daarmee uniek. Dit blijkt ook wel doordat we 4 mobiele platformen ondersteunen. De meeste andere zelf bouw app tools gebruiken een web container, ook wel een ‘wrapper’ genoemd, waar mobiele pagina’s ingeschoten worden. Vooral omdat wij ons op mcommerce richten, is een native app vaak noodzakelijk. Veel web based shops zijn namelijk minder gebruikersvriendelijk op de mobiel.
Interessant, maar kun je met een term als ‘native’ een marketing manager aan de telefoon weten te overtuigen?
Schuiling: Marketeers zullen we niet snel aan de telefoon hebben. We hebben 4 distributie kanalen: online, resellers (IT-service providers), technology alliances en marketingorganisaties zoals PSP’s. Vooralsnog richten wij ons voornamelijk op Magento.
De App Stores zitten tegenwoordig tjokvol. Hoe kan een bedrijf met een ‘do it yourself’ app toch opvallen?
Schuiling: Dat is gedeeltelijk niet ons pakkie aan, maar we kunnen daarin wel richtlijnen aangeven. Verder denk ik dat een app zich vooral moet onderscheiden in content. Content is immers iets, waarmee je je identificeert. De mcommerce apps die wij aanbieden zijn vooral interessant voor ecommerce partijen, die te maken hebben met herhaal gedrag. Verder richten wij ons op kleinere partijen. Bijvoorbeeld Bol.com heeft bij ons niets te zoeken. We bieden onze service aan voor 69 euro per maand. Partijen zoals Wehkamp en Bol.com hebben grote budgetten en zullen veel meer hun geheel eigen app willen maken. Het is eigenlijk net als een huis bouwen. Wanneer je een groot budget hebt, huur je een architect in, die rekening houdt et jouw specifieke wensen en bijvoorbeeld met de omgeving rondom het te bouwen huis . Wanneer je echter een kleiner budget hebt, dan kun je kiezen voor een prefab huis. Je betaald een stuk minder, maar je hebt daardoor wel minder flexibiliteit.
Waar zie je nog kansen op gebied van apps?
Schuiling: Wij richten ons op de SMEs market (small- and medium-sized enterprises), Er zijn zo’n 150 miljoen SMEs ter wereld. En dan voornamelijk richten wij ons op de organisaties, die zich bezighouden met ecommerce. Allereerst beginnen we met Magento, omdat dat voor ons de eenvoudigste path-to-market is. Wanneer we bijvoorbeeld voor Shopify hadden gekozen, zouden we alle online shops separaat moeten benaderen. Wij willen bij de reseller met onze producten toegevoegde waarde naar zijn klant bieden.
De laatste jaren is HTML5 in apps sterk in opkomst. Maakt dat straks native apps overbodig?
Schuiling: Mark Zuckerberg van Facebook gaf een tijd geleden aan “We made a mistake using html5” en is vervolgens zijn apps weer native gemaakt. Dit geldt ook voor Linkedin. HTML5 gebruikt veel data, aangezien elke pagina steeds opnieuw geladen moet worden. Daardoor is het ook langzaam en vaak hebben ze geen toegang tot de native functies van het toestel. Data is minder makkelijk op te slaan en je kunt geen push berichten sturen. HTML5 is nog niet gelukt. Apps bieden nog steeds de beste user experience.