Autofabrikant Landrover ervaart inmiddels ook de invloed van weblogs. De kwestie schijnt al een tijdje te lopen in de Blogosfeer, maar was mij nog niet opgevallen.
Wat is het geval? Een ontevreden eigenaar van een Landrover Discovery laat zijn ongenoegen blijken middels een weblog onder de naam The truth of the new Discovery. De kwestie kreeg de aandacht van diverse weblogs en inmiddels heeft de landelijke Amerikaanse pers via Business Week het weblog ook ontdekt.
Het weblog bevat een uitvoerige dialoog tussen het merk en de eigenaar, waarbij het in het begin vooral een monoloog was van de klant, want Landrover wilde eerst niet reageren. De klant was overigens zo gefrustreerd dat hij op Google zelfs Ads kocht, om zijn verhaal onder andere potentiele landrover eigenaren onder de aandacht te brengen. Verder huurde hij deskundigheid in, om zijn blog nog beter vindbaar te maken op Google.
Het lezen van het weblog is voer voor iedereen die met klanten omgaat :-). Overigens is het wel opvallend dat een aantal mensen in de Blogosfeer aangeven dat dit meer begint te lijken op het chanteren van een merk. Ja, daar zit wat in, maar wen er alvast maar aan dat we dit soort zaken vaker gaan zien.
Op Epinions, een consumentensite, staan (invloedrijker) recensies van mensen over bedrijven en ik gebruik in presentaties al jaren een case waarin een ontevreden Mercedes eigenaar, uiteindelijk zijn zin kreeg via publiciteit op Epinions.
Steeds meer bedrijven zullen gaan ervaren, dat je met een slechte service, vroeg of laat tegen de lamp zult lopen door de schandpaalfunctie van het Internet.
En onderschat het niet, want zoekmachines maken dit soort sites vaak uitstekend vindbaar en journalisten weten dit soort weblogs ook steeds beter te vinden als voer voor leuke artikelen.
Terecht of onterecht, went u er alvast maar aan en ga nadenken hoe hier mee om te gaan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!