Althans, dat was de bedoeling. Jemma Swallow en Mike de Souza openden hun tea room twee jaar geleden in Richmond, de woonplaats van Mick Jagger. Een bevriende ontwerper voorzag The Tea Box van een logo dat op een kop-en-schotel lijkt van bovenaf, en een theepot van opzij. Tijdloos design, dus de oprichters besloten hun beeldmerk te registreren. Dat hadden ze beter niet kunnen doen, want de Duitse onderneming Teekanne uit Düsseldorf tekende bezwaar aan.
Teekanne produceert jaarlijks meer dan zes miljard theezakjes voor de Duitse markt. Het is een grote onderneming die meer dan een eeuw oud is. Steffi Graf maakt in Duitsland reclame voor het merk. De merkjuristen van Teekanne meenden dat het label van het Britse theehuis verwarrend zou kunnen zijn, dus ze dreigden The Tea Box voor het Britse trademark tribunaal te slepen. Swallow en De Souza overwogen even een ander logo te laten maken, tot ze ontdekten dat Teekanne elke onderneming die een theepot in z'n logo zet vergelijkbare dreigbrieven stuurt. Alleen konden ze zich geen rechtszaak veroorloven.
De kwestie werd eind vorig jaar aangekaart in Britse nieuwsbrieven over intellectueel eigendom. Swallow zegt daarin dat ze zich niet laat intimideren door een veel grotere onderneming. De advocatenfirma Withers & Rogers sprong daarop voor de kleine ondernemers in de bres, en nam de uitdaging van Teekanne aan.
Beide partijen verduidelijkten hun positie aan de UK Intellectual Property Office, dat vervolgens als indicatie aangaf dat het gevaar voor verwarring verwaarloosbaar was. Geen officiële uitspraak, maar alvast een hint in de richting. De Duitsers kozen daarop eieren voor hun geld, en trokken hun bezwaar in. Jemma Swallow van The Tea Box hoopt dat nu andere ondernemingen die wel voor de dreiging met een rechtszaak bezweken opnieuw hun logo als merkbeeld laten registreren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!